Abstract
The methodological principles of scientific research and studies require defining the concepts and terms on which they are based; as a methodological necessity that would guide the reader towards a specific and clear vision, in light of what the study wants; as the term is a major factor in forming and crystallizing knowledge, and is the basic pillar in all scientific fields, as it is an expressive tool that performs the process of compressing concepts and abbreviating them in an intensive abbreviation in one word, or in two compound words; this is because the lexical situation may be incapable of expressing the concept, without using more than one word to convey the idea ([i]). The cognitive field in which the term is formed works to direct its concept and determine its meaning by dissolving the lexical words expressing the idea and pouring them into a word that communicates the subject by way of abbreviation ([ii]). All sciences and arts share their need for the term; However, ((the keys to the sciences are their terminology, and the terminology of the sciences is their ultimate fruits, for it is the sum of their cognitive truths and the title of what distinguishes each one of them from the others, and there is no path by which a person can reach the logic of science other than its technical terms, so that it is as if they stand for every science in the place of a system of indicators, and their meanings have nothing but the axes of the science itself and the contents of its amount of certainty of knowledge and the truth of statements))([iii]).
Abstract
تقتضي الأصول المنهجية للبحوث والدراسات العلمية تحديد المفاهيم والمصطلحات التي ترتكز عليها؛ على أنّها ضرورة منهجية من شأنها توجيه القارئ نحو رؤية محدّدة وواضحة، في ضوء ما تريده الدراسة؛ إذ يعدُّ المصـــطلح عاملاً رئيسا في تكوين المعرفة وبلورتها، بل هو الركيزة الأساس في المجالات العلمية كافة, فهو أداة تعبيرية تقوم بعملية ضغط المفاهيم واختزالها اختزالاً مكثّفاً في لفظ واحد،أوفي لفظين مركبين؛ ذلك بأنَّ الوضع المعجمي قد يكون قاصراً عن التعبير عن المفهوم، من دون استعمال أكثر من لفظة لإيصال الفكرة([i]). ويعمل الحقل المعرفي الذي يتشكل فيه المصطلح على توجيه مفهومه وتحديد دلالته بإذابة الألفاظ المعجمية المعبرة عن الفكرة وصبّها بلفظ موصل للموضوع على سبيل الاختزال([ii]). وتشترك كلُّ العلوم والفنون في حاجتها إلى المصطلح؛ على أنَّ ((مفاتيح العلوم مصطلـحاتها، ومصطلحات العلوم ثمارها القصوى فهي مجمع حقائقها المعرفية وعنوان مايميّز كلُّ واحد منها عما سواه، وليس من مسلك يتوسل به الإنسان إلى منطق العلم غير ألفاظه الاصطلاحية، حتى لكأنَّها تقوم من كلِّ علم مقام جهاز من الدوال، ليس لمدلولاته إلا محاور العلم ذاته ومضامين قدره من يقين المعارف وحقيق الأقوال))([iii]).