Abstract
Praise be to Allah, who by His grace be good and pray and surrender to the Seal of the Apostles and Prophets and his family and companions and after:
After thanking God and thanking him and through the introduction of my letter, which reached a number of results summarized by the following:
Sheikh Al Sharawi grew up in a healthy environment, a village environment where he was very calm and a lot of looking into the landscape and nature.
Shaykh al-Shaarawi (may Allah have mercy on him) approach easily and easily and tries to bring the information closer to the listener by multiplying the examples and simplifying the language and find a lot of colloquial words to address and facilitate the reader to understand the information.
Shaykh al-Shaarawi belongs to the Sufi school and the Bazian way. This method is the method of the owners of the green mummies, which is especially the supervision. These are the ratios of supervision in the words of Shaykh al-Shaarawi (may Allaah have mercy on him).
Shaykh al-Shaarawi (may Allaah have mercy on him) differed between the Prophet and the Prophet and said that the Prophet was sent as the Prophet of God says that the Prophet does not come with new legislation but is sent on the Prophet's approach preceded by an ear. The Prophet is sent but is similar to the behavior and application of the Prophet's approach, Is the one who sent him a new law to work with him and ordered him the right to apply it and this is an overload in the mission of the Prophet.
Shaykh al-Shaarawi (may Allaah have mercy on him) said: "The importance of the prophets and messengers (peace be upon them) is that they have the excuse that they do not say anyone who has not informed us about the Messenger of Allah. Some of the rulings, such as the Israelites who hid (stoning, riba) and the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), combined the word and gathered the word and stood the believer in front of the wave of atheism in the land.
After thanking God and thanking him and through the introduction of my letter, which reached a number of results summarized by the following:
Sheikh Al Sharawi grew up in a healthy environment, a village environment where he was very calm and a lot of looking into the landscape and nature.
Shaykh al-Shaarawi (may Allah have mercy on him) approach easily and easily and tries to bring the information closer to the listener by multiplying the examples and simplifying the language and find a lot of colloquial words to address and facilitate the reader to understand the information.
Shaykh al-Shaarawi belongs to the Sufi school and the Bazian way. This method is the method of the owners of the green mummies, which is especially the supervision. These are the ratios of supervision in the words of Shaykh al-Shaarawi (may Allaah have mercy on him).
Shaykh al-Shaarawi (may Allaah have mercy on him) differed between the Prophet and the Prophet and said that the Prophet was sent as the Prophet of God says that the Prophet does not come with new legislation but is sent on the Prophet's approach preceded by an ear. The Prophet is sent but is similar to the behavior and application of the Prophet's approach, Is the one who sent him a new law to work with him and ordered him the right to apply it and this is an overload in the mission of the Prophet.
Shaykh al-Shaarawi (may Allaah have mercy on him) said: "The importance of the prophets and messengers (peace be upon them) is that they have the excuse that they do not say anyone who has not informed us about the Messenger of Allah. Some of the rulings, such as the Israelites who hid (stoning, riba) and the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), combined the word and gathered the word and stood the believer in front of the wave of atheism in the land.
Keywords
alkrami
almoagazh .
alrasool
Alshariwy
araia
Abstract
الحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات واصلي واسلم على خاتم الرسل والانبياء وعلى آله وصحبه ومن والاه وبعد :
انني تناولت في هذا البحث عالم من علماء العصر وشخصية معتدلة في طرحها للموضوعات عندما يتناولها وهو عالم من علماء العقيدة والتفسير والفقه والتصوف يشهد له الجميع بتواضعه وادبه وعلمه نشأ الشيخ الشعراوي في بيئة تتسم بالصلاح وهي بيئة القرية وحيث كان هادئ الطبع كثير النظر الى الأرجاء ونواحي الطبيعة, وكان اجتماعي لطيف الظل رقيق الحس نشأته الريفية برزت في حياته بذور الاصالة والبساطة وكرم الاخلاق.
يمتاز منهج الشيخ الشعراوي (رحمه الله) بسهولة واليسر ويحاول تقريب المعلومة للمستمع عن طريق ضرب الامثلة وتبسيط اللغة وتجد الكثير من الكلمات العامية تتطرق اليها ويسهل للقارئ فهم المعلومة.
ينتمي الشيخ الشعراوي الى المدرسة الصوفية والطريق البازية وهذا الطريقة هي طريقة اصحاب العمائم الخضر وهي خاصة بالأشراف فهي (نسب الاشراف) على حد تعبير الشيخ الشعراوي (رحمه الله) اي من سلالة اهل البيت.
يفرق الشيخ الشعراوي (رحمه الله) بين النبي والرسول ويعد ان النبي مرسل كما ان النبي من الله تعالى فيقول ان النبي لا يأتي بتشريع جديد انما هو مرسل على منهج الرسول الذي سبقه أذن فان النبي مرسل ولكنه أسوة سلوكية وتطبيق منهج الرسول الذي سبقه, لكن الرسول هو من ارسل له الله بشرع جديد للعمل به وأمره الحق لتطبيقه وهذا هو الزائد في مهمة الرسول
يقول الشيخ الشعراوي (رحمه الله) اهمية الانبياء والرسل (عليه السلام) انه بهم يكون العذر حتى لا يقولون احداً لم يبلغنا عن رسول الله شيء, ان رسول الله يأتي حاملا المنهج متكاملا فأن مجيئ الرسول يعطي فرصة لتجديد الايمان, ولا سيما اذا اخفى الناس من كتبهم بعض الاحكام كبني اسرائيل الذين اخفوا (الرجم, والربا) والرسول (صلى الله عليه وسلم) يلم الشمل ويجمع الكلمة ويقف هو والجمع المؤمن امام موجة الالحاد في الأرض حتى يسيطر نظام السماح على حركة الارض.
يعرف الشيخ الشعراوي السحر أنه علم يستعين فيه الانسان بالشيطان ويسحر يخيل اليك انه واقع وهو ليس بواقع لأن السحر لا يغير طبيعة الاشياء فالسحر تخيل والساحر الشيء على حقيقته فهو لا يخاف بين المسحورون الذين هم من الناس يتخيلون ان الاشياء قد تغيرت طبيعتها لذلك سجد السحرة لانهم عرفوا معجز سيدنا كوسى ليست سحرا.
انني تناولت في هذا البحث عالم من علماء العصر وشخصية معتدلة في طرحها للموضوعات عندما يتناولها وهو عالم من علماء العقيدة والتفسير والفقه والتصوف يشهد له الجميع بتواضعه وادبه وعلمه نشأ الشيخ الشعراوي في بيئة تتسم بالصلاح وهي بيئة القرية وحيث كان هادئ الطبع كثير النظر الى الأرجاء ونواحي الطبيعة, وكان اجتماعي لطيف الظل رقيق الحس نشأته الريفية برزت في حياته بذور الاصالة والبساطة وكرم الاخلاق.
يمتاز منهج الشيخ الشعراوي (رحمه الله) بسهولة واليسر ويحاول تقريب المعلومة للمستمع عن طريق ضرب الامثلة وتبسيط اللغة وتجد الكثير من الكلمات العامية تتطرق اليها ويسهل للقارئ فهم المعلومة.
ينتمي الشيخ الشعراوي الى المدرسة الصوفية والطريق البازية وهذا الطريقة هي طريقة اصحاب العمائم الخضر وهي خاصة بالأشراف فهي (نسب الاشراف) على حد تعبير الشيخ الشعراوي (رحمه الله) اي من سلالة اهل البيت.
يفرق الشيخ الشعراوي (رحمه الله) بين النبي والرسول ويعد ان النبي مرسل كما ان النبي من الله تعالى فيقول ان النبي لا يأتي بتشريع جديد انما هو مرسل على منهج الرسول الذي سبقه أذن فان النبي مرسل ولكنه أسوة سلوكية وتطبيق منهج الرسول الذي سبقه, لكن الرسول هو من ارسل له الله بشرع جديد للعمل به وأمره الحق لتطبيقه وهذا هو الزائد في مهمة الرسول
يقول الشيخ الشعراوي (رحمه الله) اهمية الانبياء والرسل (عليه السلام) انه بهم يكون العذر حتى لا يقولون احداً لم يبلغنا عن رسول الله شيء, ان رسول الله يأتي حاملا المنهج متكاملا فأن مجيئ الرسول يعطي فرصة لتجديد الايمان, ولا سيما اذا اخفى الناس من كتبهم بعض الاحكام كبني اسرائيل الذين اخفوا (الرجم, والربا) والرسول (صلى الله عليه وسلم) يلم الشمل ويجمع الكلمة ويقف هو والجمع المؤمن امام موجة الالحاد في الأرض حتى يسيطر نظام السماح على حركة الارض.
يعرف الشيخ الشعراوي السحر أنه علم يستعين فيه الانسان بالشيطان ويسحر يخيل اليك انه واقع وهو ليس بواقع لأن السحر لا يغير طبيعة الاشياء فالسحر تخيل والساحر الشيء على حقيقته فهو لا يخاف بين المسحورون الذين هم من الناس يتخيلون ان الاشياء قد تغيرت طبيعتها لذلك سجد السحرة لانهم عرفوا معجز سيدنا كوسى ليست سحرا.
Keywords
اراء
الرسول
الشعراوي
الكرامة
المعجزة.