Abstract
The institution is part of an interactive system that is represented in the environment surrounding change in all fields, which is often unexpected, so it takes place in a crucible that brings together its human, technical and environmental components. The research is to find the relationship between the research variables (organizational structure, technology, human resources, organizational development) and the job performance as well as understanding change and managing it in order to enhance the ability of the organization to achieve outstanding performance Hence the problem of our research lies in preparing for and managing change and showing the effect of its reflection on the performance of employees in institutions and the ability of the institution to overcome all obstacles and difficulties that adopt resistance to change. The research was applied in the Ministry of Labor and Social Affairs to a community of (100) employees with a simple random sample of (75) employee using the analytical method, and the data collection tool (questionnaire) and analyzed according to the outputs of the statistical programs (STATA13) and (AMOS,24), and the most important conclusions reached by the research : One of the most important conclusions reached by the research is that change in institutions is not a random phenomenon, but rather an organized and planned process implemented according to a plan and methodology. There is a significant influence relationship between change management and its four dimensions (organizational structure, technology, human resources, organizational development) in the responding variable, the job performance of employees. The ability of management to face challenges, keep pace with developments in its internal and external transactions, and change the behaviors of its employees to face the process of change. The most important thing recommended by the research is that change requires the necessity of adapting, adapting, and planning by management, as successful change is the transition to the new situation and pushing the institution to excellence. Leadership is that the change should be purposeful and realistic, affecting its impact on their level of performance, how to preserve the rights and advantages acquired for them in the work environment, and be compatible with the organization’s goals. Resisting change is by overcoming and reducing the intensity of resistance through education, education, continuous persuasion, and pushing working individuals to participate in planning and preparation.
Abstract
تعتبر المؤسسة جزء من منظومة تفاعلية تتمثل في البيئة المحيطة بالتغيير في كافة المجالات والتي تكون غير متوقعة في كثير من الأحيان، لذا فهي تجري في بوتقة تجمع مكوناتها البشرية والتقنية والبيئية، ويهدف البحث إلى إيجاد العلاقة بين متغيرات البحث (الهيكل التنظيمي، التكنولوجيا، الموارد البشرية، التطوير التنظيمي) والأداء الوظيفي وكذلك فهم التغيير وإدارته بهدف تعزيز قدرة المنظمة على تحقيق أداء متميز ومن هنا تكمن مشكلة بحثنا في الاستعداد للتغيير وإدارته وإظهار أثر انعكاسه على أداء العاملين في المؤسسات وقدرة المؤسسة على التغلب على كافة المعوقات والصعوبات التي تتبنى مقاومة التغيير. تم تطبيق البحث في وزارة العمل والشؤون الاجتماعية على مجتمع مكون من (100) موظف بعينة عشوائية بسيطة بلغت (75) موظف باستخدام المنهج التحليلي، وأداة جمع البيانات (الاستبانة) وتحليلها وفق مخرجات البرنامجين الإحصائيين (STATA13) و(AMOS,24)، ومن أهم الاستنتاجات التي توصل إليها البحث: من أهم الاستنتاجات التي توصل إليها البحث أن التغيير في المؤسسات ليس ظاهرة عشوائية، بل هو عملية منظمة ومخططة تنفذ وفق خطة ومنهجية. هناك علاقة تأثير معنوية بين إدارة التغيير وأبعادها الأربعة (الهيكل التنظيمي، التكنولوجيا، الموارد البشرية، التطوير التنظيمي) في المتغير المستجيب وهو الأداء الوظيفي للعاملين. قدرة الإدارة على مواجهة التحديات ومواكبة التطورات في معاملاتها الداخلية والخارجية وتغيير سلوكيات العاملين فيها لمواجهة عملية التغيير. ومن أهم ما أوصى به البحث أن التغيير يتطلب ضرورة التكيف والتكيف والتخطيط من قبل الإدارة، فالتغيير الناجح هو الانتقال إلى الوضع الجديد ودفع المؤسسة إلى التميز. القيادة هي أن يكون التغيير هادفاً وواقعياً، يؤثر تأثيره على مستوى أدائهم، وكيفية الحفاظ على الحقوق والمزايا المكتسبة لهم في بيئة العمل، وأن يكون متوافقاً مع أهداف المنظمة، ومقاومة التغيير تكون بالتغلب على شدة المقاومة وتقليلها من خلال التعليم والتثقيف والإقناع المستمر ودفع الأفراد العاملين للمشاركة في التخطيط والإعداد.