Abstract
Human dignity has a high position in the list of major Islamic values. In Islam no harm, and no justification or interpretation that lead to an underestimation of the dignity of a person, regardless of his religion and belief, is accepted.
In the scientific scene, two contradictory sects have appeared in their understanding of the value of human dignity in Islamic law: The first sect denies the Islamic Sharia sufficient and complete care for human dignity, and the majority of this group is non-Muslims of different religions and atheistic sects, who limit dignity to specific aspects - each according to his own sect They ignore the many manifestations of agreement between Islam and their sects, which they embrace.
The second sect belongs to Islam - from the doctrines and currents that are predominantly exaggerated in religion - but it refuses to limit dignity by merely describing humanity.
In this research, I prove the error and extremism of these two sects in understanding the reality of human dignity in Islam and in the Sunnah of the Prophet Mohammed (May Allah Prayers and Peace be upon him) in particular
In the scientific scene, two contradictory sects have appeared in their understanding of the value of human dignity in Islamic law: The first sect denies the Islamic Sharia sufficient and complete care for human dignity, and the majority of this group is non-Muslims of different religions and atheistic sects, who limit dignity to specific aspects - each according to his own sect They ignore the many manifestations of agreement between Islam and their sects, which they embrace.
The second sect belongs to Islam - from the doctrines and currents that are predominantly exaggerated in religion - but it refuses to limit dignity by merely describing humanity.
In this research, I prove the error and extremism of these two sects in understanding the reality of human dignity in Islam and in the Sunnah of the Prophet Mohammed (May Allah Prayers and Peace be upon him) in particular
Keywords
aspects of protection
Dignity
people with needs
setting standards
the vulnerable segment .
Abstract
للكرامة الإنسانية منزلة رفيعة في قائمة القيم الإسلامية الكبرى، فلا يُقبل في الإسلام أن تُمسَّ هذه القيمة بأي أذى، ولا يُقبل أي تبرير أو تأويل يفضي إلى الاستهانة بكرامة الإنسان مهما كانت ديانته وعقيدته .
وقد ظهر في المشهد العلمي طائفتان متناقضتان في فهمهما لقيمة الكرامة الإنسانية في الشريعة الإسلامية : الطائفة تنفي عن الشريعة الإسلامية العناية الكافية والكاملة بكرامة الإنسان، والغالب على هذه الطائفة غير المسلمين من أصحاب الديانات المختلفة والمذاهب الإلحادية، ممن يحصرون الكرامة في مظاهر محدَّدة – كلٌّ بحسب مذهبه – ويتجاهلون مظاهر الاتفاق الكثيرة بين الإسلام ومذاهبهم التي يعتنقون .
والطائفة الثانية منتمية إلى الإسلام – من المذاهب والتيارات التي يغلب عليها الغلوِّ في الدين - لكنها ترفض استحقاق الكرامة بمجرد وصف الإنسانية، بل لابد عندها من ثبوت الإسلام ليكون للإنسان حد أدنى من الكرامة.
وقد أثبتُ في هذا البحث خطأ هاتين الطائفتين وتطرفهما في فهم حقيقة الكرامة الإنسانية في الإسلام وفي السنة النبوية على جهة الخصوص .
وقد ظهر في المشهد العلمي طائفتان متناقضتان في فهمهما لقيمة الكرامة الإنسانية في الشريعة الإسلامية : الطائفة تنفي عن الشريعة الإسلامية العناية الكافية والكاملة بكرامة الإنسان، والغالب على هذه الطائفة غير المسلمين من أصحاب الديانات المختلفة والمذاهب الإلحادية، ممن يحصرون الكرامة في مظاهر محدَّدة – كلٌّ بحسب مذهبه – ويتجاهلون مظاهر الاتفاق الكثيرة بين الإسلام ومذاهبهم التي يعتنقون .
والطائفة الثانية منتمية إلى الإسلام – من المذاهب والتيارات التي يغلب عليها الغلوِّ في الدين - لكنها ترفض استحقاق الكرامة بمجرد وصف الإنسانية، بل لابد عندها من ثبوت الإسلام ليكون للإنسان حد أدنى من الكرامة.
وقد أثبتُ في هذا البحث خطأ هاتين الطائفتين وتطرفهما في فهم حقيقة الكرامة الإنسانية في الإسلام وفي السنة النبوية على جهة الخصوص .
Keywords
الشريحة الضعيفة
الكرامة
ذوو الحاجات
ضبط المعايير
مظاهر الحماية