Abstract
In this paper the effect of stress concentration on fatigue resistance is studied for low carbon steel (0.16%C) carburized by gas method (V) notch with depth of (0.1, 0.3) mm was made in the basic and carburized metals, to investigae the effect of stress concentration. Fatigue test (rotating bending) was carried out on the specimens at constant stress amplitude and stress ratio (R= -1).
The results show that the increasing of carbon on the surface material up to (0.7%C) leads to improve fatigue strength. Also the notch on carburized specimens leads to a decrease in fatigue resistance.
The decrease in fatigue strength was found through calculating (Kf).
The results show that the increasing of carbon on the surface material up to (0.7%C) leads to improve fatigue strength. Also the notch on carburized specimens leads to a decrease in fatigue resistance.
The decrease in fatigue strength was found through calculating (Kf).
Abstract
تناول البحث تأثير مركزات الاجهاد على مقاومة الكلال لفولاذ منخفض الكربون (0.16%C) تم اجراء عملية كربنة غازية له.
تم عمل حز بشكل حرف (V) بعمق (0.1, 0.3) ملم لكل من المعدن الاساس والمكربن لدراسة تاثير تركيز الاجهاد. اجري اختبار الكلال (نوع الانحناء الدوار) على العينات عند اجهاد ثابت السعة ونسبة اجهاد (R= -1).
ظهر ان زيادة نسبة الكربون بطريقة الكربنة الغازية على سطح المعدن الى حد (0.7%C) تؤدي الى تحسين مقاومة الكلال كما تبين ان عمل الحز للعينات المكربنة يؤدي الى انخفاض مقاومة الكلال. تم حساب مقدار الانخفاض في مقاومة الكلال من ايجاد معامل الكلال الحزي (Kf).
تم عمل حز بشكل حرف (V) بعمق (0.1, 0.3) ملم لكل من المعدن الاساس والمكربن لدراسة تاثير تركيز الاجهاد. اجري اختبار الكلال (نوع الانحناء الدوار) على العينات عند اجهاد ثابت السعة ونسبة اجهاد (R= -1).
ظهر ان زيادة نسبة الكربون بطريقة الكربنة الغازية على سطح المعدن الى حد (0.7%C) تؤدي الى تحسين مقاومة الكلال كما تبين ان عمل الحز للعينات المكربنة يؤدي الى انخفاض مقاومة الكلال. تم حساب مقدار الانخفاض في مقاومة الكلال من ايجاد معامل الكلال الحزي (Kf).