Abstract
The aim of the research is to identify the technological ethics of computer teachers in secondary schools. The researcher used the descriptive analytical approach, and the research sample amounted to (200) male and female computer teachers at the secondary level. Apparent validity, constructive validity, and the stability of the technological ethical scale were extracted using internal consistency by Cronbach's alpha, and the results of the research showed the following:
The average knowledge of technological ethics among computer teachers in secondary schools. It was (121.354), and this indicates that male and female computer teachers in secondary schools have technological ethics compared to the hypothetical mean of (90), but no statistically significant differences appeared between male and female teachers according to the gender variable (as the calculated t-value reached (0.431), which is less than the the critical value (1.96) with a degree of freedom (198), and this result shows that there are no statistically significant differences in technological ethics between males and females .
The average knowledge of technological ethics among computer teachers in secondary schools. It was (121.354), and this indicates that male and female computer teachers in secondary schools have technological ethics compared to the hypothetical mean of (90), but no statistically significant differences appeared between male and female teachers according to the gender variable (as the calculated t-value reached (0.431), which is less than the the critical value (1.96) with a degree of freedom (198), and this result shows that there are no statistically significant differences in technological ethics between males and females .
Keywords
computer teachers in secondary schools
technological ethics
Abstract
هدف البحث تعرف الاخلاقية التكنولوجية لدى مدرسي ومدرسات الحاسوب في المرحلة الثانوية واستعملت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي ، وبلغت عينة البحث (200) مدرس ومدرسة لمادة الحاسوب في المرحلة الثانوية ، وقد اعدت الباحثة مقياس الاخلاقية التكنولوجية كادة للبحث ، وقد تم التحقق من صدق الاداة بمؤشري الصدق الظاهري ، وصدق البناء واستخرجت ثبات مقياس الاخلاقية التكنولوجية باستعمال الاتساق الداخلي بواسطة الفا كرونباخ ، واظهرت نتائج البحث ما ياتي :
إن متوسط الاخلاقية التكنولوجية لدى مدرسي ومدرسات الحاسوب في المرحلة الثانوية. كان (121.354) وهذا يشير إلى أن مدرسي ومدرسات الحاسوب في المرحلة الثانوية لديهم اخلاقية تكنولوجية مقارنة مع المتوسط الفرضي للمقياس و البالغ (90) ولكن لم تظهر فروق دالة احصائيا بين المدرسين و المدرسات وفقا لمتغير الجنس ، إذ بلغت القيمة التائية المحسوبة (0.431) وهي اقل من القيمة التائية الجدولية (1.96) بدرجة حرية (198) وتبين هذه النتيجة عدم وجود فروق دالة احصائيا في الاخلاقية التكنولوجية بين الذكور و الاناث، اذ يدل هذا الى استشعار كل من الذكور و الاناث للاخلاقية التكنولوجية و هذا المتغير لا يقتصر على احد الجنسين.
إن متوسط الاخلاقية التكنولوجية لدى مدرسي ومدرسات الحاسوب في المرحلة الثانوية. كان (121.354) وهذا يشير إلى أن مدرسي ومدرسات الحاسوب في المرحلة الثانوية لديهم اخلاقية تكنولوجية مقارنة مع المتوسط الفرضي للمقياس و البالغ (90) ولكن لم تظهر فروق دالة احصائيا بين المدرسين و المدرسات وفقا لمتغير الجنس ، إذ بلغت القيمة التائية المحسوبة (0.431) وهي اقل من القيمة التائية الجدولية (1.96) بدرجة حرية (198) وتبين هذه النتيجة عدم وجود فروق دالة احصائيا في الاخلاقية التكنولوجية بين الذكور و الاناث، اذ يدل هذا الى استشعار كل من الذكور و الاناث للاخلاقية التكنولوجية و هذا المتغير لا يقتصر على احد الجنسين.
Keywords
الاخلاقية التكنولوجية ، مدرسي ومدرسات الحاسوب