Abstract
The purpose of this research is to monitor an important phenomenon
proving its presence in the books and Quranic works based on
a dialectical relationship between the Quranic supplication, whose
first part is the Quranic text perceived and interpreted as a demand
engaging the minds, and the reading of that text on the structural
grammatical scale.
Since the close contact between the two, the Quran and its readings,
is quite evident, such a phenomenon worth being studied.
Here all the readings could be the syntactic manifestation of the Quran
Koran and are the closest to reveal its meanings and structures.
The study focuses on the devices isle and its grammatical meanings
and effect on the textual structures. Some models are chosen to
show how to analyze the Quranic verses in terms of these explications
and how to use those readings as grammatical references the
interpreters employ to take hold of the Quranic meaning.
proving its presence in the books and Quranic works based on
a dialectical relationship between the Quranic supplication, whose
first part is the Quranic text perceived and interpreted as a demand
engaging the minds, and the reading of that text on the structural
grammatical scale.
Since the close contact between the two, the Quran and its readings,
is quite evident, such a phenomenon worth being studied.
Here all the readings could be the syntactic manifestation of the Quran
Koran and are the closest to reveal its meanings and structures.
The study focuses on the devices isle and its grammatical meanings
and effect on the textual structures. Some models are chosen to
show how to analyze the Quranic verses in terms of these explications
and how to use those readings as grammatical references the
interpreters employ to take hold of the Quranic meaning.
Abstract
الاستدلالُ بالقراءةِ القرآنيَّةِ علَ تحليلِ النَّصِّ القرآنيِّ نحويّاً - باب الأدواتِ
أنموذجاً
يهدفُ هَذا البحثُ إلَ رصدِ ظاهرةٍ مهمَّةٍ أثبتتْ حضورَها فِ ثنايَا الكتبِ والمؤلفاتِ
القرآنيَّةِ تقومُ علَ علاقةٍ جدليَّةٍ بينَ ثنائيَّةٍ قرآنيَّةٍ ، الطرفُ الأولُ لهَا هُو النَّصُّ القرآنيُّ
الذِي كانَ فَهمُه وتفسيرُهُ مطلباً يشغلُ الأذهانَ ، وطرفُها الثانِ هُو قراءاتُ ذلكَ
النَّصِّ التِي استُعمِلَتْ دليلاً وطريقاً لتأييدِ فهمِ ذلكَ النَّصِّ علَ المستَوى النحويِّ
التركيبيِّ .
ولمَّا كانتْ وشائجُ الاتِّصالِ وثيقةً بينَ الاثنينِ - القرآنِ وقراءاتِهِ - كانتْ هذهِ
الظاهرةُ جديرةً بالدراسةِ ؛ لكونِ القراءَات هِي الوجوهُ اللغويةُ للقرآنِ الكريمِ ،
فهِي الأقربُ إلى بيانِ معانيهِ وتراكيبِهِ .
وقَد اقتصرَ البحثُ علَ دراسةِ بابِ الأدواتِ ومعانيهَا النحويَّةِ ، وتأثيرِ ذلكَ علَ
تراكيبِ النُّصوصِ ، فاختارَ بعضَ النماذجِ التِي تبيَّنَتْ مِن خلالِا كيفيةُ تحليلِ
الآياتِ القرآنيَّةِ بدلالةِ القراءاتِ التِي قُرِئَتْ بهَا تلكَ الآياتُ ، وكيفيةُ توظيفِ تلكَ
القراءاتِ كشواهدٍ نحويَّةٍ استعانَ بهَا المفسِّونَ واستدلُّوا بهَا للوصولِ إلى المعنَى
القرآنيِّ .
أنموذجاً
يهدفُ هَذا البحثُ إلَ رصدِ ظاهرةٍ مهمَّةٍ أثبتتْ حضورَها فِ ثنايَا الكتبِ والمؤلفاتِ
القرآنيَّةِ تقومُ علَ علاقةٍ جدليَّةٍ بينَ ثنائيَّةٍ قرآنيَّةٍ ، الطرفُ الأولُ لهَا هُو النَّصُّ القرآنيُّ
الذِي كانَ فَهمُه وتفسيرُهُ مطلباً يشغلُ الأذهانَ ، وطرفُها الثانِ هُو قراءاتُ ذلكَ
النَّصِّ التِي استُعمِلَتْ دليلاً وطريقاً لتأييدِ فهمِ ذلكَ النَّصِّ علَ المستَوى النحويِّ
التركيبيِّ .
ولمَّا كانتْ وشائجُ الاتِّصالِ وثيقةً بينَ الاثنينِ - القرآنِ وقراءاتِهِ - كانتْ هذهِ
الظاهرةُ جديرةً بالدراسةِ ؛ لكونِ القراءَات هِي الوجوهُ اللغويةُ للقرآنِ الكريمِ ،
فهِي الأقربُ إلى بيانِ معانيهِ وتراكيبِهِ .
وقَد اقتصرَ البحثُ علَ دراسةِ بابِ الأدواتِ ومعانيهَا النحويَّةِ ، وتأثيرِ ذلكَ علَ
تراكيبِ النُّصوصِ ، فاختارَ بعضَ النماذجِ التِي تبيَّنَتْ مِن خلالِا كيفيةُ تحليلِ
الآياتِ القرآنيَّةِ بدلالةِ القراءاتِ التِي قُرِئَتْ بهَا تلكَ الآياتُ ، وكيفيةُ توظيفِ تلكَ
القراءاتِ كشواهدٍ نحويَّةٍ استعانَ بهَا المفسِّونَ واستدلُّوا بهَا للوصولِ إلى المعنَى
القرآنيِّ .