Abstract
The modern era has witnessed significant scientific developments. It has achieved qualitative leaps at the technological and technical levels. The era was called the Machine Age. Necessarily, these developments cast a shadow on the social reality in all its details, especially the artistic ones. Theater took that aspect and formulated it as a creative style that imitates the directors of the era, represented by the futuristic movement. This movement was deeply concerned with technology and speed and celebrated speed and machines to a degree that paralleled and even exceeded its interest in human personalities. At the same time, Futurism contributed to the production of other innovative movements at the theory and applied practice level.
It is worth noting that the Surrealist movement emerged from the womb of futurism, which imitated the mechanics of theatrical preparation on the formal level of its fun. However, on the content level, it rejects those developments that futurism celebrated. From this standpoint it is a call for nostalgia. He rejected the machine age, which brought devastation and destruction.
Based on the fundamental difference in goal between what futurism conceals and what Surrealism calls for, it did not deny the possibilities of futurism mechanisms to reach its goal. It can be pointed out that the receptive space was an incubator for other movements, even if they were among the movements protesting the movement's ideology, as in surrealism, so that a different concept could be established in dealing with the show, which began to allow the intersection and fusion of styles. From here, the researcher found the possibility of studying surrealist thought's branches in the futurism incubator. The researcher also took the performance of the play "Rebuke" as a model for the study. To apply to it, he came up with two indicators of artistic interference at the theoretical level, which governed the sample in the analysis at the applied level and was explained in detail in the results and conclusions of the research.
It is worth noting that the Surrealist movement emerged from the womb of futurism, which imitated the mechanics of theatrical preparation on the formal level of its fun. However, on the content level, it rejects those developments that futurism celebrated. From this standpoint it is a call for nostalgia. He rejected the machine age, which brought devastation and destruction.
Based on the fundamental difference in goal between what futurism conceals and what Surrealism calls for, it did not deny the possibilities of futurism mechanisms to reach its goal. It can be pointed out that the receptive space was an incubator for other movements, even if they were among the movements protesting the movement's ideology, as in surrealism, so that a different concept could be established in dealing with the show, which began to allow the intersection and fusion of styles. From here, the researcher found the possibility of studying surrealist thought's branches in the futurism incubator. The researcher also took the performance of the play "Rebuke" as a model for the study. To apply to it, he came up with two indicators of artistic interference at the theoretical level, which governed the sample in the analysis at the applied level and was explained in detail in the results and conclusions of the research.
Keywords
Chaos
futurism
surrealism
Abstract
شهد العصر الحديث تطورات علمية كبيرة، حققت قفزات نوعية على المستوى التكنلوجي والتقني، حتى سمي العصر بعصر الآلة، وبالضرورة القت تلك التطورات بظلالها على الواقع الاجتماعي بكل تفاصيله، لاسيما الفنية منها، وقد اخذ المسرح ذلك الجانب وصاغه كأسلوب فني يحاكي مخرجات العصر تمثل ذلك بالحركة المستقبلية، تلك الحركة التي اهتمت اهتماماً بالغاً بالتقانات، واحتفت بالسرعة والآلة لدرجة توازي اهتمامها بالشخصيات الإنسانية بل وتتجاوزتها، وفي ذات الوقت أسهمت المستقبلية بإنتاج حركات تجديدية أخرى على مستوى التنظير والممارسة التطبيقية،
ومن الجدير بالذكر ان الحركة السريالية واحدة من تلك الحركات التي خرجت من رحم المستقبلية، والتي حاكت آليات الاعداد المسرحي، على المستوى الشكلي لمرجعها، غير انها على المستوى المضموني فهي رافضة لتلك التطورات التي احتفت بها المستقبلية، من منطلق دعوتها للحنين الى الماضي، ونبذ عصر الآلة الذي جلب الخراب والدمار.
واستناداً الى لاختلاف الجوهري في الهدف بين ما تحتفي به المستقبلية، وما تدعو له السريالية، الا انها لم تنفلت عن ذات آليات المستقبلية للوصول الى هدفها، حيث يمكن الإشارة الى ان الفضاء المستقبلي شكل حاضنة لحركات أخرى حتى وان كانت من الحركات المحتجة على فكر الحركة، كما في السريالية ليتأسس مفهوم مغاير في التعامل مع العرض الذي غدى يبيح تداخل الأساليب وانصهارها، من هنا وجد الباحث إمكانية دراسة فوضى الفكر السريالي في حاضنة المستقبلية، كما اتخذ الباحث من عرض مسرحية توبيخ انموذجاً للدراسة، ليطبق عليها ما خرج به من مؤشرات لذلك التداخل الفني على - المستوى التنظيري- الذي حاكم العينة في التحليل على -المستوى التطبيقي- وتم توضيحه تفصيلياً في نتائج البحث واستنتاجاته.
ومن الجدير بالذكر ان الحركة السريالية واحدة من تلك الحركات التي خرجت من رحم المستقبلية، والتي حاكت آليات الاعداد المسرحي، على المستوى الشكلي لمرجعها، غير انها على المستوى المضموني فهي رافضة لتلك التطورات التي احتفت بها المستقبلية، من منطلق دعوتها للحنين الى الماضي، ونبذ عصر الآلة الذي جلب الخراب والدمار.
واستناداً الى لاختلاف الجوهري في الهدف بين ما تحتفي به المستقبلية، وما تدعو له السريالية، الا انها لم تنفلت عن ذات آليات المستقبلية للوصول الى هدفها، حيث يمكن الإشارة الى ان الفضاء المستقبلي شكل حاضنة لحركات أخرى حتى وان كانت من الحركات المحتجة على فكر الحركة، كما في السريالية ليتأسس مفهوم مغاير في التعامل مع العرض الذي غدى يبيح تداخل الأساليب وانصهارها، من هنا وجد الباحث إمكانية دراسة فوضى الفكر السريالي في حاضنة المستقبلية، كما اتخذ الباحث من عرض مسرحية توبيخ انموذجاً للدراسة، ليطبق عليها ما خرج به من مؤشرات لذلك التداخل الفني على - المستوى التنظيري- الذي حاكم العينة في التحليل على -المستوى التطبيقي- وتم توضيحه تفصيلياً في نتائج البحث واستنتاجاته.
Keywords
فوضى، السرياليةـ، المستقبلية.