Abstract
The research objective is to study and analyses the factors of building the Accountancy skills technique for the students of the technical education commission in the following fields:
1. The scientific field.
2. The financial and incentives field.
3. The research and development field.
4. The training and practice field.
The study has revealed that there does not exit statistic evidence of variations in the opining of lecturers about the factors of building the accountancy skills technology for the students in the above mentioned four fields, But agreement on the ideas has differed from one clause to another within each field and according to the degree of freedom and the percentage weight of each item. And for the purpose of determining the statistic evidence value the Chi-square has been used which showed that the scientific field gains great interest from the lecturers at a value of 26.3 and a degree of freedom 12, later comes the field of training and practice at a value of 250.4 and a degree of freedom 7, and then the field of research and development at a value of 159.6 and a degree of freedom 6, and at end the field of financial and incentives with a value of 118.5 and a degree of freedom 9.
These indications are urgent message to the officials in the technical education commission to take it seriously and determine the priorities available for achievement of now and the work on accomplishing the other factors when circumstances permit to be appropriate and achievable
1. The scientific field.
2. The financial and incentives field.
3. The research and development field.
4. The training and practice field.
The study has revealed that there does not exit statistic evidence of variations in the opining of lecturers about the factors of building the accountancy skills technology for the students in the above mentioned four fields, But agreement on the ideas has differed from one clause to another within each field and according to the degree of freedom and the percentage weight of each item. And for the purpose of determining the statistic evidence value the Chi-square has been used which showed that the scientific field gains great interest from the lecturers at a value of 26.3 and a degree of freedom 12, later comes the field of training and practice at a value of 250.4 and a degree of freedom 7, and then the field of research and development at a value of 159.6 and a degree of freedom 6, and at end the field of financial and incentives with a value of 118.5 and a degree of freedom 9.
These indications are urgent message to the officials in the technical education commission to take it seriously and determine the priorities available for achievement of now and the work on accomplishing the other factors when circumstances permit to be appropriate and achievable
Abstract
يهدف البحث الى دراسة وتحليل عوامل بناء المهارات المحاسبية التقنية لطلبة هيئة التعليم التقني في المجالات التالية:
1. المجال العلمي ، 2. المجال المالي والحوافز ، 3. مجال البحث والتطوير 4. مجال التدريب والتطبيق.
وقد كشفت الدراسة عن عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في اراء التدريسيين حول عوامل بناء المهارات المحاسبية التقنية للطلبة في المجالات الاربعة المذكورة الا ان الاتفاق في الاراء قد اختلف من فقرة الى اخرى ضمن المجال الواحد وحسب درجة الحدة والوزن المئوي لكل فقرة. وبغية تحديد قيمة الدلالة الاحصائية فقد استخدم مقياس مربع كاي ، والذي اظهر ان المجال العلمي يحظى بالاهتمام الكبير من لدن التدريسيين بقيمة 269.3 وبدرجة حرية 12 ، ثم مجال التدريب والتطبيق بقيمة 250.4 وبدرجة حرية 7 ، ثم مجال البحث والتطوير بقيمة 159.6 وبدرجة حرية (6)، واخيرا المجال المالي والحوافز بقيمة 118.5 وبدرجة حرية 9.فكانت تلك المؤشرات رسالة مستعجلة للسادة المسؤولين في هيئة التعليم التقني للاخذ بها وتحديد الاولويات المتاحة التحقيق حاليا والعمل على تحقيق العوامل الاخرى عندما تتهيأ الظروف وتكون ملائمة وقابلة للتحقيق.
1. المجال العلمي ، 2. المجال المالي والحوافز ، 3. مجال البحث والتطوير 4. مجال التدريب والتطبيق.
وقد كشفت الدراسة عن عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في اراء التدريسيين حول عوامل بناء المهارات المحاسبية التقنية للطلبة في المجالات الاربعة المذكورة الا ان الاتفاق في الاراء قد اختلف من فقرة الى اخرى ضمن المجال الواحد وحسب درجة الحدة والوزن المئوي لكل فقرة. وبغية تحديد قيمة الدلالة الاحصائية فقد استخدم مقياس مربع كاي ، والذي اظهر ان المجال العلمي يحظى بالاهتمام الكبير من لدن التدريسيين بقيمة 269.3 وبدرجة حرية 12 ، ثم مجال التدريب والتطبيق بقيمة 250.4 وبدرجة حرية 7 ، ثم مجال البحث والتطوير بقيمة 159.6 وبدرجة حرية (6)، واخيرا المجال المالي والحوافز بقيمة 118.5 وبدرجة حرية 9.فكانت تلك المؤشرات رسالة مستعجلة للسادة المسؤولين في هيئة التعليم التقني للاخذ بها وتحديد الاولويات المتاحة التحقيق حاليا والعمل على تحقيق العوامل الاخرى عندما تتهيأ الظروف وتكون ملائمة وقابلة للتحقيق.