Abstract
The objective of the research was to analyze the role of strategic agility in enhancing the relationship between strategic knowledge and Organizational Ambidexterity in application in a sample of mobile operators in Iraq. In order to achieve this, the strategic knowledge dimensions (organizational environment, strategic priorities and organizational capabilities) (Pappas, 2001). The strategic agility dimensions (strategic sensitivity, resource flow, and collective commitment) based on (Doz & Kosonen,2008) were adopted, While the Organizational Ambidexterity (Exploratory Innovation and Exploitative Innovation) was adopted based on (Jansen,2005). Has been selected Companies of Mobile communications in Iraq )Asia Cell, Zain Iraq, Korek Telecom, Alkafeel Omnnea and Iraq Cell) within the Middle Euphrates as well as the capital Baghdad to test this research by means of a questionnaire form as a key tool in collecting field survey data for the current research, (169) managers of companies and heads of departments and divisions, as well as the managers of companies that have obtained exclusive agencies from them. The correlation coefficient was used Pearson to measure the correlation between variables, Factor Confirmation Analysis, (R2) was also used to interpret the effect of independent variables in the dependent variable. One of the most important conclusions of the research is that strategic agility plays an intermediate role that strengthens the relationship between strategic knowledge in achieving Organizational Ambidexterity and affects it effectively and morally through the superior capabilities of the strategic agility of the organizations that helped them sustain their competitiveness and superiority over their competitors due to a strong effect (Strategic knowledge) in organizational excellence.
Keywords
Organizational Ambidexterity
Strategic Agility
Strategic Knowledge
Abstract
يهدف البحث إلى تحليل تأثير الوسيط للرشاقة الستراتيجية في تعزيز العلاقة بين المعرفة الستراتيجية وتحقيق البراعة التنظيمية بالتطبيق في عينة من فروع شركات الاتصالات المتنقلة في العراق، ومن أجل تحقيق ذلك، تم اعتمد ابعاد المعرفة الستراتيجية المتمثلة بـ(البيئة التنظيمية، الاولويات الستراتيجية والمقدرات التنظيمية) استنادا إلى (Pappas,2001) وتم اعتمد أبعاد الرشاقة الستراتيجية المتمثلة بـ(الحساسية الستراتيجية، انسيابية الموارد والالتزام الجماعي) استناداً إلىDoz&Kosonen,2008)) في حين تم اعتمد ابعاد البراعة التنظيمية المتمثلة بـ(الابداع الاستكشافي والابداع الاستثماري) وذلك استناداً إلىJansen,2005)). وقد أختير شركات الاتصالات المتنقلة في العراق (آسيا سيل، زين العراق، كورك تليكوم، الكفيل امنية وعراق سيل) ضمن منطقة الفرات الاوسط فضلاً عن العاصمة بغداد لاختبار هذا البحث عن طريق استمارة استبيان بوصفها أداة رئيسة في جمع البيانات المتعلقة بالتأطير الميداني للبحث الحالي إذ شمل (169) مديراً من مديري الشركات ورؤساء أقسامها وشعبها, فضلاً عن المديرين المفوضين للشركات التي حصلت على وكالات حصرية منها. وقد استخدم معامل الارتباط (Pearson) لقياس علاقة الارتباط بين المتغيرات والتحليل العاملي التوكيدي، كما استخدام (R2) لتفسير مقدار تأثير المتغيرات المستقلة في المتغير التابع . ومن أهم الاستنتاجات التي توصل إليها البحث هو ان للرشاقة الستراتيجية دوراً وسيطاً يعزز العلاقة بين المعرفة الستراتيجية في تحقيق البراعة التنظيمية ويؤثر فيها تأثيراً فاعلاً ومعنوياً عن طريق المقدرات المتفوقة للرشاقة الستراتيجية للمنظمات التي ساعدتها في استدامة تنافسيتها وتفوقها على منافسيها نتيجة لوجود تأثير قوي ذي دلالة معنوية للمتغير المستقل (المعرفة الستراتيجية) في البراعة التنظيمية للمنظمات.
Keywords
المعرفة الستراتيجية، الرشاقة الستراتيجية، البراعة التنظيمية