Abstract
Abstract
The necessity for more and well qualified teachers of English in Iraq is greater than ever before, due to the fact that without English proficiency, professionals in mostly all sectors of community are blocked from career advancement and self development. Accordingly all difficulties and obstacles that are likely to hinder the promotion of skilled language teacher preparation should be carefully investigated and then treated and terminated.
In agreement with the idea that language teaching profession like all of education, is faced with accountability issues that call for improved teacher preparation as a means of improving students language learning, the present paper investigates and classifies the different problems faced by EFL student teachers during practicum which aiming at calling attention to these difficulties and their negative impact on EFL teacher preparation, which in turn affects EFL learning all over Iraq.
The population of the study consists of student teachers at the Iraqi Colleges of Education / Departments of English during their field of experience at schools, while the sample includes student teachers at the College of Education University of Babylon/ Department of English during the academic year 2016 – 2017. They were (128) student teachers practicing their practicum teaching at different intermediate and secondary schools in Babylon.
The results of the study proved that student teachers at the departments of English of the colleges of education in general do face real problems that are related to different categories. And that these problems affect the teaching performance of student teachers during practicum.
In light of the study findings, a set of remedial recommendations are presented .
The necessity for more and well qualified teachers of English in Iraq is greater than ever before, due to the fact that without English proficiency, professionals in mostly all sectors of community are blocked from career advancement and self development. Accordingly all difficulties and obstacles that are likely to hinder the promotion of skilled language teacher preparation should be carefully investigated and then treated and terminated.
In agreement with the idea that language teaching profession like all of education, is faced with accountability issues that call for improved teacher preparation as a means of improving students language learning, the present paper investigates and classifies the different problems faced by EFL student teachers during practicum which aiming at calling attention to these difficulties and their negative impact on EFL teacher preparation, which in turn affects EFL learning all over Iraq.
The population of the study consists of student teachers at the Iraqi Colleges of Education / Departments of English during their field of experience at schools, while the sample includes student teachers at the College of Education University of Babylon/ Department of English during the academic year 2016 – 2017. They were (128) student teachers practicing their practicum teaching at different intermediate and secondary schools in Babylon.
The results of the study proved that student teachers at the departments of English of the colleges of education in general do face real problems that are related to different categories. And that these problems affect the teaching performance of student teachers during practicum.
In light of the study findings, a set of remedial recommendations are presented .
Abstract
تعاظمت الحاجة الى زيادة عدد معلمي اللغة الانكليزية الاكفاء في العراق اكثر من أي وقت مضى , ويرجع ذلك الى حقيقة انه بدون اجادة اللغة الانكليزية , فان العاملين في مختلف قطاعات المجتمع سيكونون عاجزين عن التقدم الوظيفي والتنمية الذاتية . وبناء على ذلك فانه ينبغي دراسة كافة الصعوبات والمعرقلات التي يحتمل ان تعيق تأهيل معلمي اللغة الانكليزية الماهرين بهدف معالجتها والقضاء عليها .
وانسجاما مع الفكرة التي تقول بأن مهنة تعليم اللغة , شأنها في ذلك شأن كل المهن الاخرى المتعلقة بالتعليم , تواجه قضايا مهمة من شأنها ان توجب تطويرا في اعداد المعلمين كوسيلة لتطوير قابلية التلميذ على تعلم اللغة , فأن الدراسة الحالية قد بحثت وصنفت المشاكل المختلفة التي يواجهها معلمو اللغة الانكليزية ومتعلموها بوصفها لغة اجنبية اثناء الممارسة العلمية بهدف تسليط الضوء عليها وعلى تأثيرها السلبي على اعداد معلم اللغة الانكليزية والتي تؤثر بدورها على عملية تعلم اللغة الانكليزية في كافة انحاء العراق.
يتكون مجتمع الدراسة من معلمين طلاب يدرسون في اقسام اللغة الانكليزية في كليات التربية العراقية اثناء قيامهم بالتطبيق العملي في المدارس . وتضمنت العينة طلابا معلمين في قسم اللغة الانكليزية / كلية التربية /جامعة بابل اثناء السنة الدراسية 2016 -2017 . كان عددهم 128 معلما طالبا يمارسون التطبيق العملي في مدارس متوسطة وثانوية مختلفة في بابل .
اثبتت النتائج التي توصلت اليها الدراسة ان المعلمين الطلاب في اقسام اللغة الانكليزية في كليات التربية يواجهون مشاكل حقيقة متعلقة بأمور عديدة وان هذه المشاكل تؤثر على اداء الطلاب المعلمين في التطبيق العملي.
وفي ضوء تلك النتائج فقد تم تقديم مجموعة من التوصيات التصحيحية .
وانسجاما مع الفكرة التي تقول بأن مهنة تعليم اللغة , شأنها في ذلك شأن كل المهن الاخرى المتعلقة بالتعليم , تواجه قضايا مهمة من شأنها ان توجب تطويرا في اعداد المعلمين كوسيلة لتطوير قابلية التلميذ على تعلم اللغة , فأن الدراسة الحالية قد بحثت وصنفت المشاكل المختلفة التي يواجهها معلمو اللغة الانكليزية ومتعلموها بوصفها لغة اجنبية اثناء الممارسة العلمية بهدف تسليط الضوء عليها وعلى تأثيرها السلبي على اعداد معلم اللغة الانكليزية والتي تؤثر بدورها على عملية تعلم اللغة الانكليزية في كافة انحاء العراق.
يتكون مجتمع الدراسة من معلمين طلاب يدرسون في اقسام اللغة الانكليزية في كليات التربية العراقية اثناء قيامهم بالتطبيق العملي في المدارس . وتضمنت العينة طلابا معلمين في قسم اللغة الانكليزية / كلية التربية /جامعة بابل اثناء السنة الدراسية 2016 -2017 . كان عددهم 128 معلما طالبا يمارسون التطبيق العملي في مدارس متوسطة وثانوية مختلفة في بابل .
اثبتت النتائج التي توصلت اليها الدراسة ان المعلمين الطلاب في اقسام اللغة الانكليزية في كليات التربية يواجهون مشاكل حقيقة متعلقة بأمور عديدة وان هذه المشاكل تؤثر على اداء الطلاب المعلمين في التطبيق العملي.
وفي ضوء تلك النتائج فقد تم تقديم مجموعة من التوصيات التصحيحية .