Abstract
Abstract: The current study aimed at identifying the impact of the role-playing strategy in consolidating the information on the Islamic education subject among the fifth preparatory grade learners and the obstacles to its application. To achieve this goal, the experimental approach was used, where the study tools consisted of a program of Islamic education lessons prepared according to the role-playing strategy, and an achievement test in the same subject that was applied to (60) learners. the results showed that there were statistically significant differences in the mean scores of the two groups in the post-measurement of the academic achievement test in Islamic education for the experimental and control groups, depending on the teaching method, and in favor of the experimental group. In light of the results of the study, the researcher suggested conducting studies related to the difficulties of implementing the role-playing strategy and developing a proposed vision to solve them. He also recommended multiplying specialized courses in the field of modern strategies in teaching, including the role-playing strategy.
Keywords
information consolidation
preparatory stage.
role-playing strategy
Abstract
هدفت الدّراسة الحاليّة إلى التعرّف على أثر استراتيجيّة تمثيل الأدوار في ترسيخ المعلومات لمادة التربية الإسلامية لدى طلبة الصف الخامس الإعدادي ومعوقات تطبيقها، ولتحقيق هذا الهدف تمّ استخدام المنهج التجريبي، حيث تكونت أدوات الدراسة من برنامج من دروس التربية الإسلامية المعدة وفق استراتيجية تمثيل الأدوار، واختبار تحصيلي في نفس المادة تمّ تطبيقه على (60) من المتعلمين.
بينت النتائج وجود فروق دالّة إحصائياً في متوسط درجات المجموعتين في القياس البعدي لاختبار التحصيل الدراسي في مادة التربية الإسلامية لدى المجموعتين التجريبية والضابطة تبعاً لطريقة التدريس، ولمصلحة المجموعة التجريبية، كما أظهرت النتائج وجود أثر كبير استراتيجية تمثيل الأدوار في تنمية التحصيل الدراسي لدى المجموعة التجريبية. في ضوء نتائج الدراسة اقترح الباحث إجراء دراسات تختص بصعوبات تنفيذ استراتيجية تمثيل الأدوار ووضع تصور مقترح لحلها، كما أوصى بالإكثار من الدورات المتخصصة في مجال الاستراتيجيات الحديثة في التدريس ومنها استراتيجية تمثيل الأدوار.
بينت النتائج وجود فروق دالّة إحصائياً في متوسط درجات المجموعتين في القياس البعدي لاختبار التحصيل الدراسي في مادة التربية الإسلامية لدى المجموعتين التجريبية والضابطة تبعاً لطريقة التدريس، ولمصلحة المجموعة التجريبية، كما أظهرت النتائج وجود أثر كبير استراتيجية تمثيل الأدوار في تنمية التحصيل الدراسي لدى المجموعة التجريبية. في ضوء نتائج الدراسة اقترح الباحث إجراء دراسات تختص بصعوبات تنفيذ استراتيجية تمثيل الأدوار ووضع تصور مقترح لحلها، كما أوصى بالإكثار من الدورات المتخصصة في مجال الاستراتيجيات الحديثة في التدريس ومنها استراتيجية تمثيل الأدوار.
Keywords
استراتيجية تمثيل الأدوار، ترسيخ المعلومات، المرحلة الإعدادية.