Abstract
This study attempts to take a way to explore the color connotations from the psychological side in the Pendants Ode's of Zuhair ibn Abi Salma, as it dived into the bottom of meanings, inspecting what the color can suggest based on the apparent meaning, and then moving away from this meaning to what settled in the same poet of the significance of each color, and followed the colors mentioned in the commentary, whether those colors came at the level of verbal statement or at the level of color synonyms, and this was done by extrapolating the evidence in the commentary, and analyzing them . The color themes are concentrated in: (black color, red color, blue color). The point of this was to identify the effectiveness of color and its function in the poetic context, because it is the context that determines the connotation by its interaction with the general meaning of the house or the main idea of the subject, so it becomes clear in the study that color is not limited to being a visual phenomenon only, but it has crossed over to philosophical, aesthetic, taste, emotional and psychological subjective mental connotations, and it also has second connotations that may be similar to the fixed connotations or differ depending on the context . In this study, attention was focused on psychological significance.
Keywords
Semantics - Psychology - Pendants Ode's - Zuhair - Muallaqatthe context
Abstract
تحاول هذه الدراسة أنْ تسلك سبيلاً لاستنطاق الدّلالاتِ اللّونيّة من الجانب النّفسي في معلّقةِ زهير بن أبي سلمى، إذ غاصتْ في قعر المعاني مفتشةً عَمَّا يمكن أنْ يوحي به اللون انطلاقاً من المعنى الظاهر ، ثم الابتعاد عن هذا المعنى وصولاً لما استقر في نفس الشاعر من دلالة كلِّ لونٍ ، وقد تابعت الألوان التي ذُكرت في المعلقة سواء أجاءت تلك الألوان على مستوى التصريح اللفظي أم على مستوى المرادفات اللونية ، وتمَّ ذلك عن طريق استقراء الشّواهد في المعلّقة ، وتحليلها . وتركزت محاور اللون في : ( اللّون الأسود ، واللّون الأحمر، واللّون الأزرق ) . وكان المغزى من ذلك هو الوقوف على فاعليّة اللّونِ ووظيفته في السّياق الشّعري؛ لأنّ السّياقَ هو الذي يُحدّدُ الدّلالة بتفاعلهِ مع المعنى العام للبيتِ أو الفكرة الرئيسية للموضوع، فيتّضحُ في الدّراسة أنَّ اللّونَ لا يقتصرُ على كونِهِ ظاهرة بصرية وحسب، وإنّما تخطّى ذلكَ إلى دلالاتٍ ذهنيّةٍ فلسفيّة, وجماليّةٍ ذوقيّة، وتأثّريّة وجدانيّة، ونفسيّةٍ ذاتيّة، كما أنّ له دلالات ثانية قد تتشابه مع الدّلالاتِ الثّابتة أو تختلفُ باختلافِ السّياق . وقد وقعت العناية في هذه الدراسة على الدلالة النفسية .
Keywords
الدلالات- السيكولوجية- معلقة – زهير - المعلقات