Abstract
The importance of research in the attempt of the researcher to use three methods of competitive differentiation during the process of teaching the skills of volleyball and knowledge of their effects on the achievement of knowledge and the technical performance of some of the skills of volleyball students styles have an advantage in the process of teaching skills (in search).The problem of research in researchis to find other methods and to know the impact of competitive differentiation methods and the use of interactive video in the cognitive achievement of some skills, because this game is one of the games that fall within the curriculum of students of the faculties of physical education and sports sciences.The objectives of the research are to develop an educational curriculum in competitive differentiation methods, using interactive video to teach some volleyball skills to students, and to identify the effect of competitive differentiation methods (self, pair and collective using interactive video) on the level of volumetric knowledge in the research sample.Through the application of the curriculum, the researcher found that the three methods of competition (the style of individual competition, the method of marital competition and the method of collective competition) using interactive video in the educational section of the main section led to the development of knowledge level in the three groups of the research sample, Moral significance among the three groups in cognitive
Keywords
Competitive differentiation methods
for cognitive acquisition
interactive video
Abstract
تتضح أهمية البحث في محاولة من الباحث باستخدام ثلاثة اساليب من التمايز التنافسي خلال عملية تعليم مهارات الكرة الطائرة ومعرفة تأثيراتها على التحصيل المعرفي والأداء الفني لبعض مهارات الكرة الطائرة لطلاب الاساليب لها الافضلية في عملية تعليم المهارات (قيد البحث).
وتتلخص مشكلة البحث في البحث في ايجاد اساليب اخرى ومعرفة مدى تأثير اساليب التمايز التنافسي وباستخدام الفيديو التفاعلي في التحصيل المعرفي لبعض مهارات كون هذه اللعبة أحد الالعاب التي تدخل ضمن المنهاج التعليمي لطلاب كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة.
وتتجلى اهداف البحث في اعداد منهج تعليمي بأساليب التمايز التنافسي وباستخدام الفيديو التفاعلي لتعليم بعض المهارات بالكرة الطائرة للطلاب، وتعرف تأثير اساليب التمايز التنافسي (الذاتي والزوجي والجماعي باستخدام الفيديو التفاعلي) في مستوى التحصيل المعرفي بالكرة الطائرة لدى عينة البحث.
و من خلال تطبيق المنهج التعليمي توصل الباحث الى أن الاساليب التنافس الثلاث (اسلوب التنافس الفردي، اسلوب التنافس الزوجي واسلوب التنافس الجماعي) باستخدام الفيديو التفاعلي في القسم التعليمي من القسم الرئيس ادى الى التطور في مستوى المعرفي لدى المجموعات الثلاثة لعينة البحث، ولا يوجد فرق ذات دلالة معنوية بين المجاميع الثلاث في التحصيل المعرفي
وتتلخص مشكلة البحث في البحث في ايجاد اساليب اخرى ومعرفة مدى تأثير اساليب التمايز التنافسي وباستخدام الفيديو التفاعلي في التحصيل المعرفي لبعض مهارات كون هذه اللعبة أحد الالعاب التي تدخل ضمن المنهاج التعليمي لطلاب كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة.
وتتجلى اهداف البحث في اعداد منهج تعليمي بأساليب التمايز التنافسي وباستخدام الفيديو التفاعلي لتعليم بعض المهارات بالكرة الطائرة للطلاب، وتعرف تأثير اساليب التمايز التنافسي (الذاتي والزوجي والجماعي باستخدام الفيديو التفاعلي) في مستوى التحصيل المعرفي بالكرة الطائرة لدى عينة البحث.
و من خلال تطبيق المنهج التعليمي توصل الباحث الى أن الاساليب التنافس الثلاث (اسلوب التنافس الفردي، اسلوب التنافس الزوجي واسلوب التنافس الجماعي) باستخدام الفيديو التفاعلي في القسم التعليمي من القسم الرئيس ادى الى التطور في مستوى المعرفي لدى المجموعات الثلاثة لعينة البحث، ولا يوجد فرق ذات دلالة معنوية بين المجاميع الثلاث في التحصيل المعرفي
Keywords
اساليب التمايز التنافسي ،الفيديو التفاعلي،لتحصيل المعرفي