Abstract
Some actions do not come from the law, but rather from the moral will of a person, and these actions are necessary for people to do because a person is a moral being whose existence is determined by his relationship with values. And, since ethics is one of the normative sciences that link the end to the means, that is, of a person study is not limited to what is an object, or a current situation, but it should be. Therefore, task of a person is to set conditions that must be met in human will and actions in order to become the subject of legal and ethical rulings. This is because there is a close relationship between law and morality, and despite the absence of a legal rule that obliges individuals to do actions, such as extending a hand and helping others, or directing someone to a hospital, however, there is a benevolent will besides the duty that people must perform as a pillar of morality and compliance with the moral law. As long as the ethical behavior includes the necessity of adhering to the duty, and in the event of a violation of the moral imperative, it has violated the moral responsibility. This is because the moral duty imposes on a person two duties: a positive duty through helping others and the breadth of others, and a negative duty imposed by not assaulting others. Besides that the person who adheres to the first duty obtains an honorable non-financial moral reward, always longer, influenced and more, and strengthens his behavior and obtains satisfaction in himself, but if he does not he adheres to the second duty because he deserves to receive appropriate punishment. Nevertheless, although this moral imperative does not include any of the technical or tactical legal standards, it is characterized by the capacity of specialization and obligation when a person feels when he expresses his willingness to help others, so it immediately becomes a binding rule despite its lack of codification and retention of its noble value, and has committed itself to what is it is necessary, so it is not necessary to codify these fine and wonderful ethics.
Keywords
contract
Duty
good faith
Keywords: Ethics
law
Natural Obligation
obligation
responsibility
Abstract
إن بعض الافعال لا يكون مصدرها القانون، بل الوازع الاخلاقي للانسان، وهذه الافعال لا تؤدى طواعية، بل هي لازمة على الاشخاص ، لأن الانسان كائن اخلاقي يتحدد وجوده من علاقته بالقيم، وبما أن الاخلاق من العلوم المعيارية التي تربط الغاية بالوسيلة، أي لا تقتصر الدراسة فيها على ما هو كائن، أو الاوضاع الراهنة، بل تنصب على ما ينبغي أن يكون ، لذا أن مهمتها هي وضع الشروط التي يجب توافرها في الارادة والافعال الانسانية لكي تصبح موضوعاً للاحكام القانونية والاخلاقية، لأن هناك علاقة وطيدة تربط القانون بالاخلاق، وعلى الرغم من عدم وجود قاعدة قانونية تلزم الافراد بالقيام بافعال ينحصر مصدرها في القيم الخُلقية، كمد يد المساعدة ومعاونة الآخرين، أو ارشاد أحد إلى مشفى، إلا أن هناك ارادة خيرة إلى جانب الواجب يلزم الاشخاص القيام بها كدعامة للاخلاق والامتثال للقانون الاخلاقي، مادام السلوك الاخلاقي يتضمن ضرورة الالتزام بالواجب، وفي حالة مخالفة المقتضى الاخلاقي يكون قد أخل بالمسؤولية الاخلاقية، لأن الواجب الاخلاقي يفرض على الانسان واجبين: واجب ايجابي من خلال معاونة غيره واسعاد الآخرين، وواجب سلبي يفرضه بعدم الاعتداء على الغير، إلى جانب ذلك فإن الشخص الذي يلتزم بالواجب الأول ينال ثواب معنوي تكريمي غير مالي، أبعد أجلاً وتأثراً واكثر دوماً، ويعزز سلوكه ويحصل على رضى في نفسه، أما إذا لم يلتزم بالواجب الثاني فأنه يستوجب أن ينال عقاب مناسب، مع ذلك ورغم أن هذا الالزام الاخلاقي لا يتضمن أي معيار من المعايير القانونية الفنية أو التكتيكية، إلا أنها تتصف بصفتي التخصص والالزام لدى شعور شخص عندما يبدي استعداده لمساعدة الآخرين، فتنهض على الفور قاعدة ملزمة رغم عدم قوننتها واحتفاظها بقيمتها النبيلة، وقد التزم بما هو لازم عليه، لذلك ليس من الضروري قوننة هذه الاخلاقيات الجميلة والرائعة.
Keywords
الكلمات المفتاحية: الأخلاق، القانون، الالتزام، الواجب، الالتزام الطبيعي، حسن النية، العقد، المسؤولية