Abstract
The current research aims to identify the extent of (the effectiveness of an educational design according to the theory of diversifying teaching in holistic thinking among second grade students)، and to achieve the goal of the research، the null hypothesis was formulated، which states that "there is no statistically significant difference at the level of significance 0.05 between the mean scores of the experimental group Which teaches the subject of science according to the educational design of the theory of diversification of teaching and the average score of the control group that studies the same subject in the holistic thinking test، and relied on the experimental design with partial control of the two equal groups by defining the research community and choosing the average sample Zaid bin Harith for boys in a random manner It included (145) students divided into four divisions and in a random manner as well. Two divisions were chosen to represent Division (D) the experimental group and Division (A) representing the control group. In the experiment، a comprehensive thinking test consisting of (30) items of multiple choice type was conducted on the students of the two research groups. After correcting the answers، and using appropriate statistical methods، the results showed the superiority of the students of the experimental group over the students of the control group in the holistic thinking test، and in the light of a number of conclusions، recommendations and proposals that may contribute to the development of the educational process.
Keywords
educational design، teaching diversification theory، holistic thinking
Abstract
يهدف البحث إلى التعرف على مدى (فاعلية تصميم تعليمي على وفق نظرية تنويع التدريس في التفكير الشمولي لدى طلاب الصف الثاني المتوسط)، ولتحقيق هدف البحث، صيغت الفرضية الصفرية وهي: "لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.05 بين متوسط درجات المجموعة التجريبية التي ستدرس مادة العلوم على وفق التصميم تعليمي لنظرية تنويع التدريس ومتوسط درجات المجموعة الضابطة التي ستدرس نفس المادة في اختبار التفكير الشمولي"، واعتمدنا على التصميم التجريبي ذي الضبط الجزئي للمجموعتين المتكافئتين بتحديد مجتمع البحث واختيار العينة متوسطة زيد بن حارثة للبنين بطريقة العشوائية، وكانت تضم (145) طالباً موزعين على أربع شعب وبطريقة العشوائية أيضاً، واختيار شعبتين لتمثل شعبة (د) المجموعة التجريبية وشعبة (أ) تمثل المجموعة الضابطة وطبق الباحث التصميم التعليمي وفق تنويع التدريس على طلاب المجموعة التجريبية بعد بنائه وإعداده وعند الانتهاء من تطبيق التجربة، أجرينا اختبار التفكير الشمولي المكون من (30) فقرة موضوعية على طلاب مجموعتي البحث وبعد تصحيح الإجابات، وباستعمال الوسائل الإحصائية المناسبة، أظهرت النتائج تفوق طلاب المجموعة التجريبية على طلاب المجموعة الضابطة في اختبار التفكير الشمولي والتوصل إلى عدد من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات التي قد تسهم في تطور العملية التعليمية.
Keywords
التصميم التعليمي، نظرية تنويع التدريس، التفكير الشمولي