Abstract
This study aimed to test the the nature of entrepreneurial orientation in high performance organizations, It tried to introduce an integrated theoretical framework of the most important view point about its variables. It also introduced an analytical practical framework for the opinions of chosen sample included (101) administrative leaders at the colleges of United Arab Emirate's University (Vice president, Dean, Dean assistance, Department head, R&D manager). The researchers chooses UAE University because it got (227) rank among the top (500) universities in the world for the year (2008) according to the classification of ( Times Higher Education - THE Q-S) The independent variable of the study was represented by the characteristics of high performance organizations (design, strategy, process, technology, leadership characteristics, individual and roles, culture and external orientation characteristics), while the dependant variable was represented by the entrepreneurial orientation with its three dimensions (Innovativeness, Risk-Taking, Proactiveness) The study tried to answer a set of questions that represent its problem: (What are the basic characteristics of high performance organizations? and finally Is there any effect relationship between the characteristics of high performance and entrepreneurial orientation?).By using a group of statistical tools, the study came into set of conclusions. The most important one that (the high performance organizations reflect a clear orientation towards entrepreneurial activities).In Light of these conclusions, a proposed set of recommendation is also introduced. Among them are: (The need for focusing on the importance of the characteristics of high performance that differentiated the university in achieving superior performance compared with other universities whether they were local, Arabic or foreign through embedding these concepts in university mission and strategic objectives)
Keywords
التوجه الريادي، الاداء العالي
Abstract
تناولت هذه الدراسة طبيعة التوجه الريادي في منظمات الأداء العالي، إذ حاولت تقديم إطار نظري متكامل لأهمّ ما تناوله الكتاب والباحثون عن متغيرات الدراسة، إلى جانب إطار عملي تحليأتي لآراء عينة مختارة ضمن مجتمع الدراسة شملت القيادات الجامعية في كليات جامعة الإمارات العربية المتحدة: ( مساعد رئيس الجامعة، وعميد، ومعاون عميد، ومدير بحث وتطوير، ورئيس قسم)، والبالغ عددهم ((101 قائد إداري.
تم اختيار جامعة الإمارات العربية المتحدة لكونها حصلت في المرتبة( (227من بين أفضل 500)) جامعة في العالم لعام ( (2008وفقاً لتصنيف ((Time Higher Education (THE-QS). وتمثل المتغير المستقل للدراسة بخصائص منظمات الأداء العالي ( خصائص التصميم، الستراتيجية، العملية، التكنولوجيا، القيادة، الأفراد والأدوار، الثقافة، والتوجّه الخارجي)، أما المتغير المعتمد فهو التوجّه الرِّيادي بأبعادهِ الثلاث (الإبداعية، تقبّل المخاطرة، والأستباقية). وقد حاولت الدراسة الإجابة عَنْ جملة من التساؤلات جسدت مشكلتها ((ما الخصائص الأساسية لمنظمات الأداء العالي؟ وهل توجد علاقة ارتباط وأثر بين خصائص منظمات الأداء العالي والتوجّه الرِّيادي لتلك المنظمات؟)).
وباستعمال مجموعة من الأدوات الإحصائية خلصت الدراسة إلى مجموعة من الاستنتاجات أهمها: أن منظمات الأداء العالي تعكس توجها واضحا نحو الأنشطة الريادية. كما خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات جاء في مقدمتها: التأكيد في أهمية خصائص الأداء العالي التي تميزت بها الجامعة في تحقيق نتائج الأداء المميز التي حصلت عليها الجامعة مقارنةً بالجامعات الأخرى سواءا كانت محلية أم عربية أم أجنبية وتعزيز المزايا المتحققة من تلك الخصائص للارتقاء بأداء الجامعة وكلياتها إلى مستويات أداء أفي.
تم اختيار جامعة الإمارات العربية المتحدة لكونها حصلت في المرتبة( (227من بين أفضل 500)) جامعة في العالم لعام ( (2008وفقاً لتصنيف ((Time Higher Education (THE-QS). وتمثل المتغير المستقل للدراسة بخصائص منظمات الأداء العالي ( خصائص التصميم، الستراتيجية، العملية، التكنولوجيا، القيادة، الأفراد والأدوار، الثقافة، والتوجّه الخارجي)، أما المتغير المعتمد فهو التوجّه الرِّيادي بأبعادهِ الثلاث (الإبداعية، تقبّل المخاطرة، والأستباقية). وقد حاولت الدراسة الإجابة عَنْ جملة من التساؤلات جسدت مشكلتها ((ما الخصائص الأساسية لمنظمات الأداء العالي؟ وهل توجد علاقة ارتباط وأثر بين خصائص منظمات الأداء العالي والتوجّه الرِّيادي لتلك المنظمات؟)).
وباستعمال مجموعة من الأدوات الإحصائية خلصت الدراسة إلى مجموعة من الاستنتاجات أهمها: أن منظمات الأداء العالي تعكس توجها واضحا نحو الأنشطة الريادية. كما خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات جاء في مقدمتها: التأكيد في أهمية خصائص الأداء العالي التي تميزت بها الجامعة في تحقيق نتائج الأداء المميز التي حصلت عليها الجامعة مقارنةً بالجامعات الأخرى سواءا كانت محلية أم عربية أم أجنبية وتعزيز المزايا المتحققة من تلك الخصائص للارتقاء بأداء الجامعة وكلياتها إلى مستويات أداء أفي.
Keywords
Entrepreneurial orientation
high performance