Abstract
Dutchman attracts the attention of the audience more than Amiri Baraka’s other playswhich exce ptionally consolidates the sturdy awareness and the theatrical development. Baraka has been influenced by the political and social attitudes of the Brechtian theatre which have influenced the theatre of the whole world. Brecht is a fundamental figure in recent times and the works of theatre return to his influence and his achievements. Many American playwrights follow his techniques in one way or other ways and appropriately Baraka’s Dutchman illustrates the Brechtian upshots on the Afro-American stage. The journey of Clay and Lula is pointed to be a lesson for the spectators and the readers in employing several Brechtian elements and techniques to expose the current issues of the 1960s of American life. It is paralleled to the past periods by reconditioning the traditional myth of The Flying Dutchman of the seventeenth century as a symbol of the notion of slavery and degradation of the blacks from that time till the recent days of Baraka. Critics have identified Baraka’s Dutchman as a political play that emphasises social injustice to arouse social change using the Brechtian way of evolving society
Abstract
تجذب مسرحية الهولندي انتباه الجمهور أكثر من مسرحيات اميري بركة الأخرى التي تعزز بشكل استثنائي الوعي القوي والتطور المسرحي. تأثر بركة بالمواقف السياسية والاجتماعية لمسرح بيرتولت بريخت الذي أثر على مسرح العالم كله. يقول بروكر أن بريخت اصبح شخصية أساسية في الآونة الأخيرة ، وأن الأعمال المسرحية تعود إلى تأثيره وإنجازاته. يتبع العديد من الكتاب المسرحيين الأمريكيين تقنياته بطريقة أو بأخرى ، ويوضح في الهولندي بركه بشكل مناسب النتائج البريختية على المسرح الأفريقي الأمريكي. و يشار إلى أن رحلة كلاي ولولا كانت درسًا للمشاهدين والقراء في استخدام العديد من العناصر والتقنيات البريختية لفضح القضايا الحالية في الستينيات من الحياة الأمريكية. وهو يتوازى مع الفترات الماضية من خلال تجديد الأسطورة التقليدية لـ \\\\"الهولندي الطائر\\\\" في القرن السابع عشر كرمز لمفهوم العبودية والانحطاط للسود من ذلك الوقت وحتى الأيام الأخيرة لبركة. حدد النقاد مسرحية بركة الهولندي على أنها مسرحية سياسية تؤكد على الظلم الاجتماعي لإثارة التغيير الاجتماعي باستخدام الطريقة البريختية لتطوير المجتمع.