Abstract
The research deals with the idea of adding a new dimension to intellectual property, after it used to include a purely economic dimension linked to the material aspects resulting from the investment or exploitation of intellectual productions. An amount of money that is usually bought by companies or people who know how to benefit from it and exploit it in the most heinous way, hiding behind the encouragement that should be respected for thinkers and creators who do not actually get from these results but a very small amount, while those companies know billions of dollars, which necessitates Adding a human or social dimension that guarantees the preservation of the rights of national communities, whether in the face of the rights of companies that own intellectual property or in the face of violations by those companies of the intellectual property of those communities.
Keywords
behavioral economics
economic dimension
human dimension
Keywords: Intellectual property
social responsibility
Abstract
يدرس البحث فكرة إضافة بعد جديد للملكية الفكرية فبعد أن كانت تتضمن بعدًا اقتصاديًا بحتًا يرتبط بالجوانب المادية الناجمة عن استثمار أو استغلال النتاجات الفكرية، فاذا كانت أنواع الملكية الفكرية تنقسم إلى ملكية أدبية أو فنية وأخرى ملكية صناعية إلا أنها جميعًا يتم استثمارها اقتصاديًا بأن يتم بيعها مقابل مبلغ من المال وعادة ما يتم شرائها من قبل شركات أو أشخاص يعرفون كيف يستفيدون منها ويستغلونها ابشع استغلال متسترين وراء التشجيع الواجب احترامه للمفكرين والمبدعين الذين لا يحصلون في الواقع من تلك النتائج سوى على النزر اليسير، في حين تدري على تلك الشركات مليارات الدولارات، مما يوجب اضفاء بعد إنساني أو اجتماعي يضمن المحافظة على حقوق المجتمعات الوطنية سواء في مواجهة حقوق الشركات صاحبة الملكية الفكرية أو في مواجهة انتهاكات تلك الشركات للملكية الفكرية لتلك المجتمعات.
Keywords
الكلمات المفتاحية:ـ الملكية الفكرية، البعد الاقتصادي، البعد الانساني، المسؤولية المجتمعية، الاقتصاد السلوكي.