Abstract
The research seeks to determine the impact of the effective marketing strategy in achieving marketing performance in one of the Iraqi companies, which is the General Company for Textile Industries in Hilla, focusing on a problem that can be identified in (Does the effective marketing strategy have an impact in achieving marketing performance) and aims to test the relationship and impact between the effectiveness of the marketing strategy And marketing performance. For the purpose of achieving the research objectives, a hypothetical model was built that determines the nature of the relationship between the independent variable (effective marketing strategy) and the dependent variable, marketing performance with its indicators (and several hypotheses were derived from it that show the relationship of correlation and influence between the variables of the study. A sample consisting of (27) department managers was selected and a questionnaire was approved. The questionnaire was used to obtain information, and several statistical methods were used to analyze the data and extract the results using the computer program spss.ver.
The research reached several conclusions, including that an effective marketing strategy has a major role in achieving marketing performance. It also concluded with a set of recommendations to improve the situation in the researched company.
The research reached several conclusions, including that an effective marketing strategy has a major role in achieving marketing performance. It also concluded with a set of recommendations to improve the situation in the researched company.
Keywords
Marketing Performance
Marketing strategy
Abstract
يسعى البحث الى تحديد اثر الاستراتيجية التسويقية الفاعلية في تحقيق الاداء التسويقي في احدى الشركات العراقية وهي الشركة العامة للصناعات النسيجية في الحلة ، مركزة على مشكلة يمكن تحديدها في ( هل للاستراتيجية التسويقية الفاعلة اثر في تحقيق الاداء التسويقي ) ويهدف الى اختبار العلاقة والاثر بين فاعلية الاستراتيجية التسويقية والاداء التسويقي . ولغرض تحقيق اهداف البحث تم بناء انموذج افتراضي يحدد طبيعة العلاقة بين المتغير المستقل (الاستراتيجية التسويقية الفاعلة ) والمتغير المعتمد الاداء التسويقي بمؤشراته ( واشتقت منها عدة فرضيات تظهر علاقة الارتباط والتاثير بين متغيرات الدراسة . وتم اختيار عينة مؤلفة من (۲۷) مدير قسم و اعتمدت استمارة الاستبانة للحصول على المعلومات ، كما استخدمت عدة اساليب احصائية في تحليل البيانات واستخرج النتائج باستخدام البرنامج الحاسوبي spss.ver.
وتوصل البحث الى عدة استنتاجات منها ان للاستراتيجية التسويقية الفاعلة دور كبير في تحقيق الاداء التسويقي . كما ختم بمجموعة من التوصيات لتحسين واقع الحال في الشركة المبحوثة.
وتوصل البحث الى عدة استنتاجات منها ان للاستراتيجية التسويقية الفاعلة دور كبير في تحقيق الاداء التسويقي . كما ختم بمجموعة من التوصيات لتحسين واقع الحال في الشركة المبحوثة.
Keywords
الاستراتيجية التسويقية، الاداء التسويقي