Abstract
.
The aim of the research was to identify the effect of an educational curriculum in developing some kinematic variables for the performance of the skill of shooting accuracy in football. The researchers used the experimental method to suit the nature of the research. The research sample consisted of (10) players from the Al-Minaa Al-Radhi Club, youth category, and (5) players were distributed to the experimental group and (5) players to the control group. The researchers developed a special educational program of (12) educational units that lasted for (6) weeks, at a rate of two units per week, at a rate of (50) minutes per educational unit.
The researchers concluded:
1. The educational program using some exercises has a positive effect in developing all kinematic variables and shooting accuracy skill for the experimental group.
2. The experimental group achieved clear progress over the control group in the values of all kinematic variables and shooting accuracy.
The researchers concluded:
1- The necessity of using the exercises included in the educational program (under study) in teaching the skill of shooting in football.
2- The necessity of adopting mechanical exercises to achieve the element of shooting accuracy through appropriate handling of the strike position. The researchers used a Pentium 4 device and its accessories to obtain the values of the kinematic variables specific to the research sample.
The aim of the research was to identify the effect of an educational curriculum in developing some kinematic variables for the performance of the skill of shooting accuracy in football. The researchers used the experimental method to suit the nature of the research. The research sample consisted of (10) players from the Al-Minaa Al-Radhi Club, youth category, and (5) players were distributed to the experimental group and (5) players to the control group. The researchers developed a special educational program of (12) educational units that lasted for (6) weeks, at a rate of two units per week, at a rate of (50) minutes per educational unit.
The researchers concluded:
1. The educational program using some exercises has a positive effect in developing all kinematic variables and shooting accuracy skill for the experimental group.
2. The experimental group achieved clear progress over the control group in the values of all kinematic variables and shooting accuracy.
The researchers concluded:
1- The necessity of using the exercises included in the educational program (under study) in teaching the skill of shooting in football.
2- The necessity of adopting mechanical exercises to achieve the element of shooting accuracy through appropriate handling of the strike position. The researchers used a Pentium 4 device and its accessories to obtain the values of the kinematic variables specific to the research sample.
Keywords
Biomechanics
football
Motor learning
Abstract
هدف البحث الى التعرف على تاثير منهاج تعليمي في تطوير بعض المتغيرات الكينماتيكية لاداء مهارة دقة التصويب بكرة القدم. حيث استخدام الباحثون المنهج التجريبي لملائمة طبيعة البحث.. وتكونت عينة البحث من (10) لاعبين من نادي الميناء الراضي فئة الشباب وتوزعت (5) لاعبين لمجموعة التجريبية و(5) لاعبين المجموعة الضابطة. وضع الباحثون برنامج تعليمي خاص من (12) وحدة تعليمية استمر لمدة (6) اسابيع وبواقع وحدتين في الاسبوع وبمعدل (50) دقيقة للوحدة التعليمية الواحدة.
واستنتج الباحثون :
1. ان البرنامج التعليمي باستخدام بعض التمارين له تاثير ايجابي في تطوير كافة المتغيرات الكينماتيكية ومهارة دقة التصويب للمجموعة التجريبية
2. حققت المجموعة التجريبية تقدما واضحا على المجموعة الضابطة في قيم كافة المتغيرات الكينماتيكية ودقة التصويب.
وتوصل الباحثون الى:
1- ضرورة استخدام لتمارين التي تضمنها البرنامج التعليمي (قيد الدراسة) في تعليم مهارة التصويب بكرة القدم.
2- ضرورة اعتماد التمارين الميكانيكية لتحقيق عنصر دقة التصويب وذلك من خلال التعامل المناسب لوضعية الضربة
وقد استخدم الباحثون جهاز Pentium 4 وملحقاته من اجل الحصول على قيم المتغيرات الكينماتيكية الخاصة بعينة البحث
واستنتج الباحثون :
1. ان البرنامج التعليمي باستخدام بعض التمارين له تاثير ايجابي في تطوير كافة المتغيرات الكينماتيكية ومهارة دقة التصويب للمجموعة التجريبية
2. حققت المجموعة التجريبية تقدما واضحا على المجموعة الضابطة في قيم كافة المتغيرات الكينماتيكية ودقة التصويب.
وتوصل الباحثون الى:
1- ضرورة استخدام لتمارين التي تضمنها البرنامج التعليمي (قيد الدراسة) في تعليم مهارة التصويب بكرة القدم.
2- ضرورة اعتماد التمارين الميكانيكية لتحقيق عنصر دقة التصويب وذلك من خلال التعامل المناسب لوضعية الضربة
وقد استخدم الباحثون جهاز Pentium 4 وملحقاته من اجل الحصول على قيم المتغيرات الكينماتيكية الخاصة بعينة البحث
Keywords
بايوميكانيك ،تعلم حركي ،كرة قدم