Abstract
The importance of the research lies in the modern application of sensory-visual modeling preferences in teaching gymnastics skills. This approach plays a significant role in conveying the details of skill performance to learners in a way that matches their ability to analyze movement parts according to this principle. Moreover, it proposes a comprehensive educational program to teach important skills for college gymnastics lessons. This program helps learners perform these skills consistently with sensory modeling methods for these movements, aiming to identify the best and most suitable methods for the research sample, achieving an acceptable level of technical performance (technique) within the given time frame.
Research Objectives:
Design a questionnaire for sensory modeling preferences in learning gymnastics skills.
Propose an educational program to teach the human wheel, Arabian flip, and front handspring on the floor exercise apparatus, aligned with sensory-visual modeling.
Key Conclusions:
The results showed statistically significant differences between the pre-tests and post-tests of the experimental group, favoring the experimental group in the motor skills under study.
Recommendations:
Researchers recommended taking the sensory modeling preference seriously in conveying information to learners.
Research Objectives:
Design a questionnaire for sensory modeling preferences in learning gymnastics skills.
Propose an educational program to teach the human wheel, Arabian flip, and front handspring on the floor exercise apparatus, aligned with sensory-visual modeling.
Key Conclusions:
The results showed statistically significant differences between the pre-tests and post-tests of the experimental group, favoring the experimental group in the motor skills under study.
Recommendations:
Researchers recommended taking the sensory modeling preference seriously in conveying information to learners.
Keywords
artistic gymnastics
developing the level of skill performance
floor exercises mat
Suggested teaching method
visual sensory modeling
Abstract
تأثير منهج تعليمي مقترح وفق تفضيل النمذجة الحسية البصرية في تطوير مستوى الاداء المهاري لبعض الحركات على بساط الحركات الارضية في الجمناستك الفني
أ.م.د منتظر مجيد علي ا.م.د فراس حسن عبد الحسين م.م فاطمة حسن حسون
مجلة دراسات وبحوث التربية الرياضية
2017, المجلد /, العدد 53, الصفحات 11-25
الخلاصة
جاءت أهمية البحث كون موضوع اساليب تفضيل النمذجة الحسية من الموضوعات الحديثة عند تطبيقها في تعليم مهارات في الجمناستك وما لها من دور كبير في ايصال تفاصيل الاداء المهاري الى المتعلم بشكل يتناسب وقابلية تحليل اجزاء الحركة وفق ذلك المبدأ ، ليس هذا فحسب بل اقتراح برنامج تعليمي متكامل لتعليم مهارات مهمة لدرس الجمناستك لطلبة الكلية ، هذا البرنامج يساعد المتعلم من اداء هذه المهارات بشكل متوافق مع أساليب النمذجة الحسية لهذه الحركات محاولين الوصول إلى أفضل تلك الأساليب وأنسبها لعينة البحث وصولاً إلى درجة مقبولة من إتقان الأداء الفني (التكنيك ) من قبل الطلاب وحسب الفترة الزمنية الممنوحة لهم.وكانت أهداف البحث1-تصميم أستبانة تفضيل النمذجة الحسية لتعلم المهارات الحركية في الجمناستك .2-اقتراح برنامج تعليمي لتعليم حركات العجلة البشرية والقفزة العربية وقفزة اليدين الامامية على جهاز بساط الحركات الارضية متوافقاً مع النمذجه الحسية البصرية .وكانت اهم الاستنتاجات:اظهرت النتائج وجود فروق معنوية ذات دلالة احصائية بين الاختبارات القبلية والبعدية للمجموعة التجريبية ولصالح المجموعة التجريبية في المهارات الحركية قيد البحث .واوصى الباحثون: ضرورة التعامل بجدية مع موضوع تفضيل النمذجة الحسية في ايصال المعلومات الى المتعلم
أ.م.د منتظر مجيد علي ا.م.د فراس حسن عبد الحسين م.م فاطمة حسن حسون
مجلة دراسات وبحوث التربية الرياضية
2017, المجلد /, العدد 53, الصفحات 11-25
الخلاصة
جاءت أهمية البحث كون موضوع اساليب تفضيل النمذجة الحسية من الموضوعات الحديثة عند تطبيقها في تعليم مهارات في الجمناستك وما لها من دور كبير في ايصال تفاصيل الاداء المهاري الى المتعلم بشكل يتناسب وقابلية تحليل اجزاء الحركة وفق ذلك المبدأ ، ليس هذا فحسب بل اقتراح برنامج تعليمي متكامل لتعليم مهارات مهمة لدرس الجمناستك لطلبة الكلية ، هذا البرنامج يساعد المتعلم من اداء هذه المهارات بشكل متوافق مع أساليب النمذجة الحسية لهذه الحركات محاولين الوصول إلى أفضل تلك الأساليب وأنسبها لعينة البحث وصولاً إلى درجة مقبولة من إتقان الأداء الفني (التكنيك ) من قبل الطلاب وحسب الفترة الزمنية الممنوحة لهم.وكانت أهداف البحث1-تصميم أستبانة تفضيل النمذجة الحسية لتعلم المهارات الحركية في الجمناستك .2-اقتراح برنامج تعليمي لتعليم حركات العجلة البشرية والقفزة العربية وقفزة اليدين الامامية على جهاز بساط الحركات الارضية متوافقاً مع النمذجه الحسية البصرية .وكانت اهم الاستنتاجات:اظهرت النتائج وجود فروق معنوية ذات دلالة احصائية بين الاختبارات القبلية والبعدية للمجموعة التجريبية ولصالح المجموعة التجريبية في المهارات الحركية قيد البحث .واوصى الباحثون: ضرورة التعامل بجدية مع موضوع تفضيل النمذجة الحسية في ايصال المعلومات الى المتعلم
Keywords
النمذجة الحسية البصرية
بساط الحركات الارضية
تطوير مستوى الاداء المهاري
منهج تعليمي مقترح
ي الجمناستك الفني