Abstract
The study of the effects of different kinds of fuel on the efficiency of steam boiler was carried out in order to improve the combustion process of boiler by study of some operation variables, combustion effect , mixing percent of the air and fuel on the boiler efficiency. It is observed that the air/fuel ratio has a main controller on the combustion process. Wherein the best performance for the combustion about( ),So the best combustion process about ( ), It was found that the best excess air is (5-10%).It is one of the important factors affecting combustion process and boiler efficiency. The employment of excess air to reduces efficiency of the boiler and causes rejection of great amounts of hot flue gases. It is observed that the use of (20%) excess air more than theoretical necessary air for fuel combustion reduces the efficiency about (1-4.5%).As the reduction of boiler efficiency at small amount of air entering to a furnace comes back to combustion because of necessary air lack. It was also found that the value of reduction is more than excess air for this case. It was about (10-50%) of boiler efficiency. On the other hand, another operation variable has secondary effect on the combustion process and boiler efficiency. Also the kind of fuel has impression on the fuel contents such as high hydrogen percent converted to vapor which produced in flue gases that causes energy loss and efficiency reduction.
Abstract
أجريت دراسة تأثير احتراق أنواع مختلفة من الوقود على كفاءة المرجل البخاري, بهدف تحسين عملية الاحتراق عن طريق دراسة بعض المتغيرات التشغيلية وتأثير الاحتراق ونسبة خلط الهواء والوقود على كفاءة المرجل، إذ يلاحظ إن نسبة الهواء إلى الوقود هي المسيطر الرئيسي على عملية الاحتراق، حيث أن أفضل أداء للاحتراق عند النسبة المكافئة ( ) فيمكن القول أن أفضل عملية احتراق هي ضمن ( ), فكلما كانت نسبة الخلط في جانب الخلط الضعيف كان الاحتراق تاما، وان أحسن نسبة هواء زائد هي (5-10%)، فنسبة الهواء الزائد تعد من العوامل المهمة التي تؤثر على عملية الاحتراق وبالتالي على كفاءة المرجل، ويؤدي الإفراط في استخدام الهواء الزائد إلى نقص في كفاءة المرجل لطرده كميات كبيرة من غازات العادم الساخنة، إذ يلاحظ عند استخدام (20%) هواء زائد عن الهواء النظري اللازم لحرق الوقود يؤدي إلى انخفاض الكفاءة بنسبة تتراوح بين(1-4.5%). كما إن نقص كفاءة المرجل عند نقص كمية الهواء الداخل إلى الفرن عن الكمية النظرية يعود إلى حالة الاحتراق غير التام كنتيجة لعدم توفر الهواء اللازم لاكمال عملية حرق الوقود، ويحدث الانخفاض في هذه الحالة بمعدل اكبر عن حالة استخدام الهواء الزائد، إذ يصل معدل الانخفاض إلى ما بين (10-50%) من كفاءة المرجل. أما بقية المتغيرات التشغيلية فلها تأثير ثانوي على عملية الاحتراق وعلى كفاءة المرجل ولنوع الوقود أيضا له أثره على كفاءة المرجل باعتماده على مكوناته كارتفاع نسبة الهيدروجين المتحولة إلى بخار الماء في غازات العادم والذي يؤدي إلى ضياع في الطاقة وانخفاض في الكفاءة