Abstract
Attention should be paid to the teaching process and the use of the latest models and methods to keep pace with development through teaching based on scientific foundations, and the importance of the study is to focus on knowing the extent of the impact of educational design and its contribution to learning basic tennis skills via using the Ruffini model, which focuses on identifying the characteristics of learners and their needs, goals and obstacles that should be identified. In addition to evaluation and feedback, the research problem lies in the use of a new model in physical education, which is one of the products of constructivist education and its cognitive theories according to an educational design to achieve the goals of education and provide learners with experiences and knowledge of tennis. We used the experimental method with the two equal control and experimental groups, and we applied the curriculum with the Ruffini model and treated the results and it was found that the differences were in favour of the two groups and the experimental outperformed the control
Keywords
forehand and backhand hit
Ruffini's model
teaching methods
tennis serve
Abstract
يجب الاهتمام بالعملية التدريسية واستخدام احدث النماذج والأساليب لمواكبة التطور والتركيز على التدريس المبني على الاسس العلمية ، واهميته البحث تكمن في التعرف على تأثير التصميم التعليمي في تعلم المهارات الاساسية بكرة التنس باستخدام انموذج روفيني الذي يعد من نواتج التعليم البنائي ونظرياته المعرفية والذي يركز على تحديد خصائص المتعلمين وحاجاتهم والأهداف والمعوقات و التأكيد على التقويم والتغذية الراجعة , لقد استخدام الباحثون هذا الأنموذج لان استعماله جديدا في التربية الرياضية وفق تصميم تعليمي لتحقيق اهداف التعليم وإكساب المتعلمين معارف بالتنس، واستخدمنا المنهج التجريبي ذو المجموعتين الضابطة والتجريبية المتكافئتين، وطبقنا المنهاج بأنموذج روفيني وعالجنا النتائج وتبين أن الفروق لصالح المجموعتين وتفوقت التجريبية على الضابطة ، واستنتجنا أفضلية تدريس المفردات بالتصميم التعليمي ,وان المنهاج التعليمي قد طور المهارات الاساسية بكرة التنس وأوصينا ضرورة اعتماد انموذج روفيني ضمن طرائق التدريس.
Keywords
الانموذج، انموذج روفيني، الضربة الامامية والخلفية والارسال بالتنس، طرائق التدريس