Abstract
The study aimed to build a scale of systemic thinking in tennis, and it represented the research community of third-year students in the College of Physical Education and Sports Sciences, University of Basra for the academic year (2021-2022), and the construction sample amounted to (180) students, while the application sample was (48) female students with a percentage of (66.26%), As for the tool to be built, it was represented by a scale of systemic thinking in tennis for students of the third stage. The scientific conditions of validity were found by means of content validity and stability using the half-segmentation method.
The results indicated that the degree of systemic thinking in tennis is mostly at an average level. Increasing students' knowledge about the game of tennis, and the researchers recommended the need to increase care and attention by the College of Physical Education and Sports Sciences and the teaching masters in tennis, and the need to rely on the systemic thinking scale, because of its impact on linking the theoretical material with the practical one.
The results indicated that the degree of systemic thinking in tennis is mostly at an average level. Increasing students' knowledge about the game of tennis, and the researchers recommended the need to increase care and attention by the College of Physical Education and Sports Sciences and the teaching masters in tennis, and the need to rely on the systemic thinking scale, because of its impact on linking the theoretical material with the practical one.
Keywords
Scale
Systemic thinking
teaching methods
tennis
Abstract
هدفت الدراسة إلى بناء مقياس للتفكير المنظومي بالتنس وتمثل مجتمع البحث (243)من طلبة المرحلة الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة جامعة البصرة للعام الدراسي (2021-2022) ، وبلغت عينة البناء (180) طالباً اما عينة التطبيق (48) طالبة وبنسبة (66.26%)، اما الاداة المراد بناؤها فتمثلت بمقياس التفكير المنظومي بالتنس لطلبة المرحلة الثالثة وقد تم إيجاد الشروط العلمية من صدق عن طريق صدق المحتوى والثبات باستخدام طريقة التجزئة النصفية وأشارت النتائج إلى أن درجه التفكير المنظومي بمادة التنس الاغلب بمستوى متوسط .
وكانت اهم الاستنتاجات هي للمقياس الدور الفاعل في زيادة معارف الطلبة حول لعبة التنس، واوصى الباحثون بضرورة زيادة الرعاية والاهتمام من قبل كليه التربية البدنية وعلوم الرياضية والسادة التدريسيين بماده التنس وضرورة الاعتماد على مقياس التفكير المنظومي، لما له الأثر في ربط المادة النظرية بالمادة العملية.
وكانت اهم الاستنتاجات هي للمقياس الدور الفاعل في زيادة معارف الطلبة حول لعبة التنس، واوصى الباحثون بضرورة زيادة الرعاية والاهتمام من قبل كليه التربية البدنية وعلوم الرياضية والسادة التدريسيين بماده التنس وضرورة الاعتماد على مقياس التفكير المنظومي، لما له الأثر في ربط المادة النظرية بالمادة العملية.
Keywords
مقياس، التفكير المنظومي، لعبة التنس، طرائق تدريس