Abstract
The evidences cited by grammarians of the words of AL- Imam Ali (PBUH) were not be studied separately, and no highlighting on the dealing of grammarians with these evidences, This search has studied the evidences located in the section of nominative and genitive. They were only two evidences in the setion of nominative and in the section of genitive three evidences in one subject. Only Alrahdi Al-Esteraabadi said these evidences. This was to ascribe to his being shie and because he read the nahj well and memorized all of it. The search also explain that the two evidences were not only mentioned in Nahjalbalagah but also mentioned in many sources before and after it. The search explained some uses of later grammarians where close to some of his sayings (PBUH). The search also discussed these evidences. The search explained that some of these evidences were unique so made some of uses acceptable and many rules based on it.
Keywords
استشهاد، الاسترابادي
Abstract
ذُكر أن أبا الأسود (ت69هـ) قال ألقىإليّ علي رقعة((وفيهامكتوب: (الكلامكلهاسم،وفعل،وحرف،فالاسمماأنبأعنالمسمى،والفعلماأنبئبه،والحرفماجاءلمعنى)،وقاللي: (انحُهذاالنحو،وأضفإليهماوقعإليك،واعلمياأباالأسودأنالأسماءثلاثة: ظاهر،ومضمر،واسمٌلاظاهرولامضمر؛وإنمايتفاضلالناسياأباالأسودفيماليسبظاهرٍولامضمر)وأرادبذلكالاسمالمبهم))( ) قال أبو البركات الأنباري:((والصحيحأنأولمنوضعالنحوعليبنأبيطالبرضياللهعنه))( ). ولكن استشهاد النحاة بكلام مؤسس النحو وواضعه قليلة على الرغم من كثرة ماروي عنه ( ) وعلى الرغم من تسليم الجميع بفصاحته حتى روي عن ابن عباس قوله: ((وجدنا كلام علي دون كلام الخالق وفوق كلام الخلق ما عدا رسول الله))( ) ويعد الرضي الاسترابادي متفردا عنهم في هذا وقول الدكتورة خديجة الحديثي: إن الرضي لم يزد على ابن مالك في الاستشهاد باحاديث الصحابة وآل البيت( )فيه نظر ولا سيما الاستشهاد بكلامه فليس لابن مالك إلا شاهد واحد من أقواله وللرضي شواهد كثيرة قد لا تساوي كل شواهد النحاة من كلامه خمس ما استشهد به لها محل آخر .
Keywords
Cites of Alrahdi Al-Esteraabadi