Abstract
Imam Al-Hassan bin Ali (may God be pleased with them), the fifth successor of the Muslims, has a tongue and eloquence referred to as Lebanon, this queen qualified him to stand out on the literary side, especially prose, from it, which prompted us to find out the most prominent prose types that Imam Al-Hassan (may God be pleased with him) addressed Which was the platform of our research, as the research was organized on several types that formed an important axis in the prose of Imam Al-Hassan, which included speeches - letters, prose sayings, answers and dialogues, as well as the commandments that also emerged in the prose of Imam Al-Hassan (may God be pleased with him) reviewed at length. Each of the aforementioned types, as the research included standing on the most prominent features of prose speech and its literary formulations, as art formulas formed a pivot within the folds of this research, so we looked at some of the technical formulas that Imam Al-Hassan pursued, and we touched him with stops in quotes and other prose methods such as balance, duplication , Al-Sajaa, Alliteration, and a number of rhetorical images, in addition to the elaborate linguistic formulation that enriched prose speech and reinforced its position. His Tajweed was marked by his expressions of content and performance of meanings
Abstract
الإمام الحسن بن علي (رضي الله عنهما) خليفة المسلمين الخامس ، له لَسُن وفصاحة يشار اليهما بالبنان ، أهلته هذه الملكة على البروز في الجانب الادبي ولا سيما النثري منه ، مما حدا بنا للوقوف على ابرز الانواع النثرية التي تناولها الإمام الحسن (رضي الله عنه) والتي كانت منهاجاً لبحثنا هذا ، فقد انتظم البحث على انواع عدة شكلت محورا مهما في نثر الإمام الحسن ، فاشتمل على الخطب ـ والرسائل ، والاقوال النثرية ، والاجوبة والمحاورات ، فضلا عن الوصايا التي برزت هي الاخرى في نثر الامام الحسن (رضي الله عنه) مستعرضين بإسهاب كل نوع من الانواع السالفة ، كما اشتمل البحث الوقوف على ابرز سمات الخطاب النثري وصياغاته الادبية ، إذ شكلت الصيغ الفنية محورا داخل طيات هذا البحث ، فعرجنا على بعض الصيغ الفنية التي انتهجها الامام الحسن ، ولمسنا له وقفات في الاقتباس واخرى في الاساليب النثرية كالتوازن ، والازدواج ، والسجع ، والجناس، وعدد من الصور البلاغية، فضلا عن الصياغة اللغوية المحكمة التي اغنت الخطاب النثري وعززت من مكانته، وقد أدى الامام هذه الفنون النثرية بلغة رفيعة فصيحة وأساليب متنوعة أسهمت في تطوير النثر العربي وتجويده وسمت بطرائق تعبيره في المضمون وأداء المعاني .