Abstract
Background and aim: In the case of Kirkuk City and Iraq as a whole, the previous study concerns and guidelines become even more pressing , given that this Middle Eastern country has been subjected to years of neglect, damage, and deterioration, exacerbated and compounded by a series of wars. In fact, Iraqi researches state that prior to 1990, education was a thriving sector in Iraq. However, after two decades of war and deprivation, the quality and availability of learning deteriorated dramatically. Therefore, the present study conducted in order to evaluate the public and private schools' physical environment Standardized features in Kirkuk City and to compare between them. Materials and method: A descriptive comparative design is employed through the present study from April 1st, 2012 to May 20th, 2013. An instrument of (141) item is constructed for the purpose of the study.
A purposive (nonprobability) sample is selected for the study which includes (44) school; (22) private and (22) public of Kirkuk Education Directorate. Data are analyzed through the application the approaches of descriptive statistical data analysis and inferential statistical data analysis ones. Results: The findings of the study present that the overall evaluation depicts the significant difference between public and private schools' physical environment standardized features. Conclusion: The overall evaluation presents a significant difference between public and private schools' physical environment standardized features. Keywords: public and private schools, physical environment, Kirkuk city
A purposive (nonprobability) sample is selected for the study which includes (44) school; (22) private and (22) public of Kirkuk Education Directorate. Data are analyzed through the application the approaches of descriptive statistical data analysis and inferential statistical data analysis ones. Results: The findings of the study present that the overall evaluation depicts the significant difference between public and private schools' physical environment standardized features. Conclusion: The overall evaluation presents a significant difference between public and private schools' physical environment standardized features. Keywords: public and private schools, physical environment, Kirkuk city
Keywords
Kirkuk City
Physical environment
public and private Schools
Abstract
خلفیة الدراسة والأهداف: فی الواقع، الأبحاث العراقیة قبل عام ١٩٩٠ اکدت ان قطاع التعلیم کان مزدهرا فی العراق. وبعد عقدین من الحروب والحرمان، تدهور التعلیم بشکل کبیر مع ازدیاد ملحوظ فی إنشاء المدارس الخاصة. لذلک، أجریت الدراسة الحالیة من أجل تقییم مواصفات البیئة الطبیعیة فی المدارس العامة فی مدینة کرکوک إجراء مقارنة بینهما.
المنهجیة : أستخدم تصمیم وصفی مقارن فی الدراسة الحالیة للفترة من ١ نیسان ٢٠١٢ إلى ٢٠ مایس ٢٠١٣ من اجل تقویم المدارس الأهلیة والحکومیة لبیئة المدارس الطبیعیة للمواصفات القیاسیة فی مدینة کرکوک والمقارنة بینهما. بنیت أداة من ( ١٤١ ) فقرة لغرض الدراسة. اختیرت عینة عمدیة قصدیة(غیر احتمالیة) فی الدراسة وقد تکونت من( ٤٤ ) مدرسة، ٢٢ مدرسة حکومیة و ٢٢ مدرسة أهلیة من مدیریة تربیة کرکوک. کانت زیارة هذه المدارس بصورة مجدولة لتقویم بیئتها الطبیعیة من خلال المواصفات القیاسیة. طورت استمارة إستبیانیة کأداة لجمع البیانات وفقا للمعاییر المعتمدة والمأخوذة من وزارة الصحة، دائرة الصحة العامة، قسم الصحة المدرسیة، لغرض تحقیق أهداف الدراسة. التأکد من صدق الأداة تم من خلال صدق المحتوى عن طریق أخذ آراء مجموعة من ( ١١ ) خبیر، وتحدید ثبات الأداة من خلال استخدام الثبات الداخلی وحساب معامل الارتباط کرونباخ إلفا للمقیاس. جمعت البیانات من خلال تطبیق أداة التقویم. والزیارات المجدولة للمدارس کوسائل لجمع البیانات. استغرقت کل زیارة حوالی ( ٣_4) ساعة تم تحلیل البیانات من خلال تطبیق أسالیب تحلیل البیانات الإحصائی الوصفی والاستدلالی.
النتائج: بینت نتائج الدراسة بأن التقویم الإجمالی أشار إلى وجود اختلاف ذات دلالة معنویة بین المواصفات القیاسیة للبیئة الطبیعیة ما بین المدارس الحکومیة والأهلیة.
الاستنتاجات: استنتجت الدراسة الحالیة ان هناک فرق کبیر بین مواصفات البیئة الطبیعیة للمدارس العامة عن الموجود فی المدارس الخاصة.
المنهجیة : أستخدم تصمیم وصفی مقارن فی الدراسة الحالیة للفترة من ١ نیسان ٢٠١٢ إلى ٢٠ مایس ٢٠١٣ من اجل تقویم المدارس الأهلیة والحکومیة لبیئة المدارس الطبیعیة للمواصفات القیاسیة فی مدینة کرکوک والمقارنة بینهما. بنیت أداة من ( ١٤١ ) فقرة لغرض الدراسة. اختیرت عینة عمدیة قصدیة(غیر احتمالیة) فی الدراسة وقد تکونت من( ٤٤ ) مدرسة، ٢٢ مدرسة حکومیة و ٢٢ مدرسة أهلیة من مدیریة تربیة کرکوک. کانت زیارة هذه المدارس بصورة مجدولة لتقویم بیئتها الطبیعیة من خلال المواصفات القیاسیة. طورت استمارة إستبیانیة کأداة لجمع البیانات وفقا للمعاییر المعتمدة والمأخوذة من وزارة الصحة، دائرة الصحة العامة، قسم الصحة المدرسیة، لغرض تحقیق أهداف الدراسة. التأکد من صدق الأداة تم من خلال صدق المحتوى عن طریق أخذ آراء مجموعة من ( ١١ ) خبیر، وتحدید ثبات الأداة من خلال استخدام الثبات الداخلی وحساب معامل الارتباط کرونباخ إلفا للمقیاس. جمعت البیانات من خلال تطبیق أداة التقویم. والزیارات المجدولة للمدارس کوسائل لجمع البیانات. استغرقت کل زیارة حوالی ( ٣_4) ساعة تم تحلیل البیانات من خلال تطبیق أسالیب تحلیل البیانات الإحصائی الوصفی والاستدلالی.
النتائج: بینت نتائج الدراسة بأن التقویم الإجمالی أشار إلى وجود اختلاف ذات دلالة معنویة بین المواصفات القیاسیة للبیئة الطبیعیة ما بین المدارس الحکومیة والأهلیة.
الاستنتاجات: استنتجت الدراسة الحالیة ان هناک فرق کبیر بین مواصفات البیئة الطبیعیة للمدارس العامة عن الموجود فی المدارس الخاصة.
Keywords
المدارس العامة والخاصة
بیئة فیزیائیة
مدینة کرکوک