Abstract
The research mainly seeks to strengthen the relationship between
the variables of the current study represented by skillful leadership with
its dimensions (open and closed) and administrative creativity
represented by its dimensions (Originality، flexibility، fluency، feeling
the problem، the ability to analyze) to identify the role it plays within the
directorates of education in Iraq.
The study population is represented by the directorates of the Iraqi
Ministry of Education، and due to the difficulty of determining the total
number of the study community، the research sample was deliberately
selected on the basis of the administrative positions in the General
Directorate of Vocational Education / Iraq on the members of the
community، who are managers، their assistants، department managers
and divisions، as they are academically and professionally qualified and
represent the level of senior and middle management that leads Work
and workers in the directorate
After the researcher analyzed the data and tested the hypotheses,
the main conclusion was reached and its content is: “There is a role for
skilled leadership in its dimensions (open and closed) on administrative
creativity represented by the dimensions (authenticity, flexibility,
fluency, sense of the problem, ability to analyze) in the Iraqi education
directorates. It was adopted the researcher used the questionnaire as a
main tool for collecting data from the sample. The total sample
amounted to (195) individuals. The measurement tools represented by
the Cronbach alpha coefficient and the statistical description, which
includes the arithmetic mean and the standard deviation, were used.
Hypotheses were tested based on the simple correlation coefficient
(Pearson) and the statistical program was used. (SPSS).
the variables of the current study represented by skillful leadership with
its dimensions (open and closed) and administrative creativity
represented by its dimensions (Originality، flexibility، fluency، feeling
the problem، the ability to analyze) to identify the role it plays within the
directorates of education in Iraq.
The study population is represented by the directorates of the Iraqi
Ministry of Education، and due to the difficulty of determining the total
number of the study community، the research sample was deliberately
selected on the basis of the administrative positions in the General
Directorate of Vocational Education / Iraq on the members of the
community، who are managers، their assistants، department managers
and divisions، as they are academically and professionally qualified and
represent the level of senior and middle management that leads Work
and workers in the directorate
After the researcher analyzed the data and tested the hypotheses,
the main conclusion was reached and its content is: “There is a role for
skilled leadership in its dimensions (open and closed) on administrative
creativity represented by the dimensions (authenticity, flexibility,
fluency, sense of the problem, ability to analyze) in the Iraqi education
directorates. It was adopted the researcher used the questionnaire as a
main tool for collecting data from the sample. The total sample
amounted to (195) individuals. The measurement tools represented by
the Cronbach alpha coefficient and the statistical description, which
includes the arithmetic mean and the standard deviation, were used.
Hypotheses were tested based on the simple correlation coefficient
(Pearson) and the statistical program was used. (SPSS).
Keywords
Administrative Creativity
Ambidextrous Leadership
Leadership
Abstract
يسعى البحث بشكل أساسي إلى تعزيز العلاقة بين المتغيرات في الدراسة
الحالية التي تتمثل في القيّادة البارِعة بأبعادها (المنفتحة والمغلقة) والإبداع
الإداري المتمثل بأبعاده (الأصالة، المرونّة، الطلاقة، الإحساس بالمُشكلة، القُدرة
على التحليل) للتعرف إلى الدور الذي يؤديه داخل مديريات العامة للتربية في
العراق.
يتمثل مجتمع دراستنا بالمديريات العامة في وزارة التربية العراقية، ولصعوبة
تحديد العدد الكلي لمجتمع دراستنا، حددت عينة البحث بصورة عمدية على أساس
المواقع الإدارية بالمديرية العامة للتعليم المهني/العراق على أفراد المجتمع وهم
مدراء ومعاونيهم ومدراء الأقسام والشعب والموظفين كونهم مؤهلين أكاديميا
ومهنيا ويمثلون مستوى الإدارة العليا والوسطى التي تقود العمل والعاملين في
المديرية.
وبعد أن قام الباحث بتحليل البيانات واختبار الفرضيّات تم التوصل إلى
النتيجة الرئيسية ومضمونها " هنالك دور للقيادة البارِعة بأبعادها (المنفتحة
والمغلقة) على الإبداع الإداري المتمثل بالأبعاد (الأصالة، المرونّة، الطلاقة،
الإحساس بالمُشكلة، القُدرة على التحليل) في مديريات التربية العراقية, وقد اعتمد
الباحث على الاستبانة كأداة رئيسية لجمع البيانات من العينة وقد بلغت العينة
الاجمالية (195) فرداً, حيث تم استخدام ادوات القياس المتمثلة بمعامل كرونباخ
الفا والوصف الاحصائي الذي يشمل المتوسط الحسابي والانحراف المعياري وتم
اختبار الفرضيات بالاعتماد على معامل الارتباط البسيط (Pearson) وتم
الاستعانة بالبرنامج الاحصائي (SPSS).
الحالية التي تتمثل في القيّادة البارِعة بأبعادها (المنفتحة والمغلقة) والإبداع
الإداري المتمثل بأبعاده (الأصالة، المرونّة، الطلاقة، الإحساس بالمُشكلة، القُدرة
على التحليل) للتعرف إلى الدور الذي يؤديه داخل مديريات العامة للتربية في
العراق.
يتمثل مجتمع دراستنا بالمديريات العامة في وزارة التربية العراقية، ولصعوبة
تحديد العدد الكلي لمجتمع دراستنا، حددت عينة البحث بصورة عمدية على أساس
المواقع الإدارية بالمديرية العامة للتعليم المهني/العراق على أفراد المجتمع وهم
مدراء ومعاونيهم ومدراء الأقسام والشعب والموظفين كونهم مؤهلين أكاديميا
ومهنيا ويمثلون مستوى الإدارة العليا والوسطى التي تقود العمل والعاملين في
المديرية.
وبعد أن قام الباحث بتحليل البيانات واختبار الفرضيّات تم التوصل إلى
النتيجة الرئيسية ومضمونها " هنالك دور للقيادة البارِعة بأبعادها (المنفتحة
والمغلقة) على الإبداع الإداري المتمثل بالأبعاد (الأصالة، المرونّة، الطلاقة،
الإحساس بالمُشكلة، القُدرة على التحليل) في مديريات التربية العراقية, وقد اعتمد
الباحث على الاستبانة كأداة رئيسية لجمع البيانات من العينة وقد بلغت العينة
الاجمالية (195) فرداً, حيث تم استخدام ادوات القياس المتمثلة بمعامل كرونباخ
الفا والوصف الاحصائي الذي يشمل المتوسط الحسابي والانحراف المعياري وتم
اختبار الفرضيات بالاعتماد على معامل الارتباط البسيط (Pearson) وتم
الاستعانة بالبرنامج الاحصائي (SPSS).
Keywords
الإبداع، الإبداع الإداري.
القيّادة، القّيادة البارعة