Abstract
On 31 December 2019, WHO received information from National Health Commission concerning the outbreak of Covid-19 which was identified by the Chinese authorities. Unfortunately, it seems that WHO depends to great extent on its announcements and instructions on China authorities’ declaration. Consequently, positive and negative announcements and strategies are adopted in dealing with this pandemic. This causes a great extent of fear and confusion for people around the world despite all the great efforts that WHO to pass this crucial period successfully and safely. The present study is one of the first studies that seeks to offer critical discourse analysis, description, interpretation, and explanation of persuasive strategies of institutional discourse, and more specifically of WHO on Covid-19 by using Larson’s persuasive strategies (2010). It is found that WHO uses certain persuasive strategies by using simple sentences which reflect that the situation is a simple one especially at the beginning of the crisis, then using a complex sentence to show that the situation becomes more complex and there is a need to follow the right measures till finding a suitable vaccine. There is also the use of adjectives that reflect the uncertainty of WHO in finding a suitable roadmap for dealing with this pandemic. It is also found that these persuasive strategies should be based on scientific, psychological, cognitive, social, and cultural perspectives and not just scientific ones because they are used to persuade different people around the world and may affect their lives positively or negatively.
Keywords
CDA
Covid-19
Institutional Discourse
Persuasion
WHO
Abstract
في 31 ديسمبر 2019، تلقت منظمة الصحة العالمية معلومات من لجنة الصحة الوطنية بشأن تفشي فايروس كوفيد-19الذي حددته السلطات الصينية. يبدو أن منظمة الصحة العالمية اعتمدت إلى حد كبير في توجيهاتها وتعليماتها على ما تقدمه او تعلنه السلطات الصينية. وبالتالي، تم تبني استراتيجيات إيجابية وسلبية في التعامل مع هذا الوباء. وقد سبب هذا الامر قدرًا كبيرًا من الخوف والارتباك عند الناس في العالم على الرغم من كل الجهود الكبيرة التي تبذلها منظمة الصحة العالمية لاجتياز هذه المرحلة المصيرية بنجاح وأمان. تعد الدراسة الحالية واحدة من أولى الدراسات التي تسعى إلى تقديم تحليل خطاب نقدي ووصف لإستراتيجيات الإقناع المستخدمة في الخطاب المؤسسي وتفسيرها وشرحها، وبشكل أكثر تحديدًا لخطابات منظمة الصحة العالمية (WHO) بشأن كوفيد-19 باستخدام إستراتيجيات لارسن للإقناع (2010).
لقد وجدت الدراسة أن منظمة الصحة العالمية تستخدم إستراتيجيات إقناع معينة تتمثل باستخدام جمل بسيطة تعكس أن الموقف بسيط خاصة في بداية الأزمة، ثم استخدام جملة معقدة لإظهار أن الموقف قد أصبح أكثر تعقيدًا وأن هناك حاجة لاتباع التدابير العلمية الصحيحة حتى العثور على لقاح مناسب. هناك أيضًا استخدام الصفات التي تعكس عدم اليقين لدى منظمة الصحة العالمية في إيجاد خارطة الطريق المناسبة للتعامل مع هذا الوباء. وتوصلت الدراسة إلى أن هذه الإستراتيجيات المقنعة يجب أن تستند إلى وجهات نظر علمية ونفسية ومعرفية واجتماعية وثقافية وليست علمية فقط لكونها تستخدم لإقناع مختلف شرائح الناس في العالم وقد تؤثر فعليًا على حياتهم بشكل إيجابي أو سلبي.
لقد وجدت الدراسة أن منظمة الصحة العالمية تستخدم إستراتيجيات إقناع معينة تتمثل باستخدام جمل بسيطة تعكس أن الموقف بسيط خاصة في بداية الأزمة، ثم استخدام جملة معقدة لإظهار أن الموقف قد أصبح أكثر تعقيدًا وأن هناك حاجة لاتباع التدابير العلمية الصحيحة حتى العثور على لقاح مناسب. هناك أيضًا استخدام الصفات التي تعكس عدم اليقين لدى منظمة الصحة العالمية في إيجاد خارطة الطريق المناسبة للتعامل مع هذا الوباء. وتوصلت الدراسة إلى أن هذه الإستراتيجيات المقنعة يجب أن تستند إلى وجهات نظر علمية ونفسية ومعرفية واجتماعية وثقافية وليست علمية فقط لكونها تستخدم لإقناع مختلف شرائح الناس في العالم وقد تؤثر فعليًا على حياتهم بشكل إيجابي أو سلبي.
Keywords
التحليل النقدي للخطاب، الخطاب المؤسسي، الإقناع، منظمة الصحة العالمية، كوفيد-19.