Abstract
As it is known, oil is one of the most important economic resources in Iraq, therefore the oil policy is the cornerstone for the investment of this vital resource, where it contributes to the revenues of the Iraqi budget were more than 90%. Since the discovery of Baba Gharghar field in Kirkuk at the beginning of the twentieth century, the retreat of the Ottoman Empire authority, the British occupation of Iraq began, and after Sykes-Picot Agreement in 1916, the right of exploration and exploitation of oil became for the British with 25% as a share for the French, so Iraqi oil was monopolized by the Iraqi Oil Company (IPC), under the concession agreement granted since 1928. The British and French monopoly companies exploited oil and extracted in large quantities and randomly to increase profits with a small share for the country which owns the resources. This resulted in the issue of Act No.80 for 1961 in the Republican era, which enabled Iraq to recover 99% of the land that was under the control of foreign companies. The National Oil Company was established under Act. No. 11 for 1964, and in the 1970s the operations of Iraq Oil Company Limited were nationalized, giving the National Oil Company the opportunity to explore, exploit and produce oil. In fact, nationalization constituted a significant qualitative leap in terms of increasing oil revenues, in addition to the prosperity and development, especially after the rise of oil prices in the seventies. But after 1980 and the entry of Iraq in fruitless wars, reflected on the nationalization achievements; production of oil declined significantly, especially after 1990 and the invasion of Kuwait till the occupation of Iraq in 2003, which led to the looting of oil fields and the destruction of some of them, 1therefore the oil sector was in a serious situation, prompting the operators in this sector in 2009 to resort to rounds of licenses to reinvest investment and production in this sector, in fact this option is a justification for the advancement of the Iraqi oil sector at present, but it is no longer the best option to promote it.
Keywords
investment licenses contracts
oil
Abstract
وكما هو معلوم فإن النفط يعد من أهم الموارد الاقتصادية في العراق، ولذلك فإن السياسة النفطية تشكل حجر الأساس لاستثمار هذا المورد الحيوي، حيث يساهم في إيرادات الموازنة العراقية بنسبة تزيد عن 90%، ومنذ اكتشاف حقل بابا غرغر في كركوك في بداية القرن العشرين، وتراجع سلطة الدولة العثمانية، وبدء الاحتلال البريطاني للعراق، وبعد اتفاقية سايكس بيكو عام 1916 أصبح حق التنقيب واستغلال النفط للبريطانيين مع حصة 25% للفرنسيين، وبذلك أصبح النفط العراقي حكراً على شركة نفط العراق بموجب اتفاقية الامتياز الممنوحة منذ عام 1928، وكانت الشركات الاحتكارية البريطانية والفرنسية تستغل النفط وتستخرجه بكميات كبيرة وعشوائية لزيادة الأرباح مع حصة ضئيلة للدولة المالكة للموارد. وقد نتج عن ذلك صدور القانون رقم 80 لسنة 1961 في العهد الجمهوري والذي مكن العراق من استرداد 99% من الأراضي التي كانت تحت سيطرة الشركات الأجنبية، وتم تأسيس شركة النفط الوطنية بموجب القانون رقم 11 لسنة 1964، وفي سبعينيات القرن العشرين تم تأميم أعمال شركة نفط العراق المحدودة مما أتاح لشركة النفط الوطنية فرصة استكشاف واستغلال وإنتاج النفط، وفي الحقيقة شكل التأميم نقلة نوعية كبيرة من حيث زيادة الإيرادات النفطية، بالإضافة إلى الرخاء والتطور وخاصة بعد ارتفاع أسعار النفط في السبعينيات، ولكن بعد عام 1980 ودخول العراق في حروب عقيمة انعكس ذلك على إنجازات التأميم؛ لقد انخفض إنتاج النفط بشكل كبير خاصة بعد عام 1990 وغزو الكويت وحتى احتلال العراق عام 2003 مما أدى إلى نهب الحقول النفطية وتدمير بعضها، وبالتالي أصبح قطاع النفط في وضع خطير مما دفع العاملين في هذا القطاع في عام 2009 إلى اللجوء إلى جولات التراخيص لإعادة الاستثمار والإنتاج في هذا القطاع، وفي الحقيقة فإن هذا الخيار يشكل مبرراً للنهوض بقطاع النفط العراقي في الوقت الحاضر، إلا أنه لم يعد الخيار الأفضل للنهوض به.
Keywords
النفط
عقود تراخيص الاستثمار