Abstract
The science of Tajwid from the Sciences of the Holy Qur'an specialized in the study of the sounds of Arabic: exits, character traits, and their synthetic conditions, it’s the Arab phonology that originated from the core of the Qur'an.
Classical Arabic has retained its vocal characteristics thanks to the efforts of the Tajwid scholars who have made sincere efforts by taking care of the recitation of the Holy Qur'an.
Among these efforts scientists worked on making manzumat (educational poems) in the statement of the issues of Tajwid science to facilitate memorization
and many famous manzumat appeared in the science of Tajwid.
In the second and thirteenth centuries AH the scholars of the Kurds did not hold back to provide the library of the Holy Qur'an with manzumat in the Tajwid to enrich the Tajwid students thereby enriching them from works far from their hands.
Among these scholars was: Mullah Ali al-Qizilji (d. 1296 AH) who presented the Tajwid library with a manzumah of Tajwid in which he dealt with the most important issues of Tajwid such as the rules of: nuun al-saakinah the miym al-saakina the rules of the al-raa' the rules of al-Muduud and other matters related to those rules.
The researcher has achieved this (manzumah) and presented it as desired by the scholar with a study and then gave a brief explanation of its verses inspect of clarification.
The research plan was divided in to two parts:
The first: of the study the second: of the text and its explanation.
The first section includes three topics:
The first topic: deals with the biography of Al-qizilji and his efforts.
The second topic: deals with the description of the (Tajwid manzumah) for the Qizilji.
The third topic: deals with the achievement of the manuscript in terms of:
1 - copies of the manuscript.
2 - The work of the researcher in achieving the manzumah and its explaining.
3 - Presentation of illustrated samples of the manuscript.
The second section is specialized in presenting the text and its explaining as follows: First: the text of the (Tajwid manzumah). Second: Explain the verses of the text achieved and the margins of the investigation.
Classical Arabic has retained its vocal characteristics thanks to the efforts of the Tajwid scholars who have made sincere efforts by taking care of the recitation of the Holy Qur'an.
Among these efforts scientists worked on making manzumat (educational poems) in the statement of the issues of Tajwid science to facilitate memorization
and many famous manzumat appeared in the science of Tajwid.
In the second and thirteenth centuries AH the scholars of the Kurds did not hold back to provide the library of the Holy Qur'an with manzumat in the Tajwid to enrich the Tajwid students thereby enriching them from works far from their hands.
Among these scholars was: Mullah Ali al-Qizilji (d. 1296 AH) who presented the Tajwid library with a manzumah of Tajwid in which he dealt with the most important issues of Tajwid such as the rules of: nuun al-saakinah the miym al-saakina the rules of the al-raa' the rules of al-Muduud and other matters related to those rules.
The researcher has achieved this (manzumah) and presented it as desired by the scholar with a study and then gave a brief explanation of its verses inspect of clarification.
The research plan was divided in to two parts:
The first: of the study the second: of the text and its explanation.
The first section includes three topics:
The first topic: deals with the biography of Al-qizilji and his efforts.
The second topic: deals with the description of the (Tajwid manzumah) for the Qizilji.
The third topic: deals with the achievement of the manuscript in terms of:
1 - copies of the manuscript.
2 - The work of the researcher in achieving the manzumah and its explaining.
3 - Presentation of illustrated samples of the manuscript.
The second section is specialized in presenting the text and its explaining as follows: First: the text of the (Tajwid manzumah). Second: Explain the verses of the text achieved and the margins of the investigation.
Abstract
إنَّ علم التجويد من علوم القرآن الكريم، اختص بدراسة أصوات العربية: مخارجها وصفاتها، وأحوالها التركيبية، فهو علم الأصوات العربية الذي نشأ من صميم القرآن الكريم، وقد احتفظت العربية الفصحى بخصائصها الصوتية بفضل جهود علماء التجويد الذين بذلوا جهوداً مخلصة من خلال العناية بتجويد ألفاظ القرآن الكريم.
ومن تلك الجهود عمل العلماء منظومات في بيان مسائل علم التجويد لتسهيل حفظها واستظهارها، فظهرت منظومات كثيرة مشهورة في علم التجويد.
ولم يتخلف العلماء الكورد في القرنين الثاني والثالث عشر الهجريين عن رفد مكتبة القرآن الكريم بمنظومات في علم التجويد، لإغناء طلاب التجويد بما يغنيهم عن مؤلفات بعيدة عن متناول أيديهم.
ومن هؤلاء العلماء الملا علي القزلجيّ(ت1296ه) الذي قدم لمكتبة التجويد منظومة في التجويد، تناول فيها أهم مسائل التجويد: كأحكام النون الساكنة، والميم الساكنة، وأحكام الراء، وأحكام المدود، وغيرها من المسائل التي تتعلق بتلك الأحكام، ولم تخلُ من الإشارة إلى آراء عدد من علماء التجويد عن تلك الأحكام.
وقد قام الباحث بتحقيق هذه المنظومة وتقديمها كما أرادها الناظم، مع دراسة، ثم قدَّم شرحاً موجزاً لأبياتها، تبياناً وإيضاحاً لها.
وقد توزعت خطة البحث على قسمين: القسم الأول للدراسة، والثاني للنص المحقق، وشرحه.
فالقسم الأول يتضمن ثلاثة مباحث:
المبحث الأول: يتناول سيرة الناظم القزلجي وجهوده.
المبحث الثاني: يتحدث عن وصف منظومة التجويد للقزلجيّ.
المبحث الثالث: يدرس تحقيق المخطوطة من حيث:
1- نسخ المخطوطة.
2- عمل الباحث في تحقيق المنظومة وشرحها.
3- عرض نماذج مصورة من المخطوطة.
أما القسم الثاني: فقد اختص بتقديم النص المحقق وشرحه كالآتي:
أولا: النص المحقق لمنظومة التجويد.
ثانياً: شرح النص المحقق، وهوامش التحقيق.
وتتبع كل ذلك خاتمة بأهم النتائج، ثم المصادر والمراجع.
ومن تلك الجهود عمل العلماء منظومات في بيان مسائل علم التجويد لتسهيل حفظها واستظهارها، فظهرت منظومات كثيرة مشهورة في علم التجويد.
ولم يتخلف العلماء الكورد في القرنين الثاني والثالث عشر الهجريين عن رفد مكتبة القرآن الكريم بمنظومات في علم التجويد، لإغناء طلاب التجويد بما يغنيهم عن مؤلفات بعيدة عن متناول أيديهم.
ومن هؤلاء العلماء الملا علي القزلجيّ(ت1296ه) الذي قدم لمكتبة التجويد منظومة في التجويد، تناول فيها أهم مسائل التجويد: كأحكام النون الساكنة، والميم الساكنة، وأحكام الراء، وأحكام المدود، وغيرها من المسائل التي تتعلق بتلك الأحكام، ولم تخلُ من الإشارة إلى آراء عدد من علماء التجويد عن تلك الأحكام.
وقد قام الباحث بتحقيق هذه المنظومة وتقديمها كما أرادها الناظم، مع دراسة، ثم قدَّم شرحاً موجزاً لأبياتها، تبياناً وإيضاحاً لها.
وقد توزعت خطة البحث على قسمين: القسم الأول للدراسة، والثاني للنص المحقق، وشرحه.
فالقسم الأول يتضمن ثلاثة مباحث:
المبحث الأول: يتناول سيرة الناظم القزلجي وجهوده.
المبحث الثاني: يتحدث عن وصف منظومة التجويد للقزلجيّ.
المبحث الثالث: يدرس تحقيق المخطوطة من حيث:
1- نسخ المخطوطة.
2- عمل الباحث في تحقيق المنظومة وشرحها.
3- عرض نماذج مصورة من المخطوطة.
أما القسم الثاني: فقد اختص بتقديم النص المحقق وشرحه كالآتي:
أولا: النص المحقق لمنظومة التجويد.
ثانياً: شرح النص المحقق، وهوامش التحقيق.
وتتبع كل ذلك خاتمة بأهم النتائج، ثم المصادر والمراجع.