Abstract
Our current research deals with the subject of studying textbooks of the French language as a foreign language in Iraqi secondary educational institutions through the three textbooks approved by the Ministry of Education from 1970 to 2020, which are the following:
"La France En Direct", "Le Nouveau Sans Frontières" et "Génération A1"
Based on that, our research will shed light on the study and analysis of the aforementioned curricula, and will define their educational objectives and treat within the same context their advantages and disadvantages, and will address the structural structure of these curricula in terms of vocabulary, grammar and important aspects of culture and French civilization, and will complete a comprehensive panorama covering the details related to language teaching French in Iraqi middle schools and high schools during a specified period through official documents accompanying this research and issued by the Ministry of Education / General Directorate of Curricula and the General Directorate of Cultural Relations.
"La France En Direct", "Le Nouveau Sans Frontières" et "Génération A1"
Based on that, our research will shed light on the study and analysis of the aforementioned curricula, and will define their educational objectives and treat within the same context their advantages and disadvantages, and will address the structural structure of these curricula in terms of vocabulary, grammar and important aspects of culture and French civilization, and will complete a comprehensive panorama covering the details related to language teaching French in Iraqi middle schools and high schools during a specified period through official documents accompanying this research and issued by the Ministry of Education / General Directorate of Curricula and the General Directorate of Cultural Relations.
Keywords
Secondary Schools
textbooks
textbooks.
Abstract
يتناول بحثنا الحالي موضوع دراسة الكتب المدرسيَّة للغة الفرنسية بوبصفها لغة أَجنبيَّة في المؤسسات التعليميَّة الثانويَّة العراقيَّة من خلال الكتب المنهجية الثلاثة المعتمدة من وزارة التربية بدءًا من عام 1970 وحتَّى 2020 وهي الآتية:
"La France En Direct", "Le Nouveau Sans Frontières" et "Génération A1"
بناءً على ذلك، سيسلط بحثنا الضوء على دراسة المناهج آنفة الذكر وتحليلها، وسيحدد أَهدافها التربوية ويعالج ضمن السياق ذاته مزاياها وعيوبها، وسوف يتناول البنية التركيبية لهذه المناهج من حيث المفردات والقواعد والجوانب المهمة للثقافة، والحضارة الفرنسية، وسوف ينجز بانوراما شاملة تغطي التفاصيل المتعلقة بتدريس اللغة الفرنسية في المتوسطات والثانويات العراقية خلال مُدَّة محددة عبر وثائق رسمية المرافقة لهذا البحث والصادرة عن وزارة التربية / المديرية العامة للمناهج والمديريَّة العامة للعلاقات الثقافيَّة.
"La France En Direct", "Le Nouveau Sans Frontières" et "Génération A1"
بناءً على ذلك، سيسلط بحثنا الضوء على دراسة المناهج آنفة الذكر وتحليلها، وسيحدد أَهدافها التربوية ويعالج ضمن السياق ذاته مزاياها وعيوبها، وسوف يتناول البنية التركيبية لهذه المناهج من حيث المفردات والقواعد والجوانب المهمة للثقافة، والحضارة الفرنسية، وسوف ينجز بانوراما شاملة تغطي التفاصيل المتعلقة بتدريس اللغة الفرنسية في المتوسطات والثانويات العراقية خلال مُدَّة محددة عبر وثائق رسمية المرافقة لهذا البحث والصادرة عن وزارة التربية / المديرية العامة للمناهج والمديريَّة العامة للعلاقات الثقافيَّة.
Keywords
الكتب المدرسيَّة، المدارس الثانويَّة، الكتب المنهجيَّة