Abstract
The painting of ruins occupies a large area in Imru’ al-Qais’s poetry . Most of the texts have been pictures of the annihilation. The manifestations of life are almost non-existent in his poetry. Like other poets, he quickly stops talk about the ruins and he starts talking about other subjects. It may be that he has an orientation towards the past and recalls the moments which are full of vitality and fertility or to move towards future action. But all of these movements contradict in its content with the scenes of ruins. The commemorative action of the past adventures took a positive part that contributed in saving the poet from his sudden sense of remembrance or watching the places of the ruins .
Keywords
adventure
courtyard
poetics
Abstract
لقد احتلت اللوحة الطللية حيزاً واسعاً في شعر أمرئ القيس، وقد كان الطلل في اغلب نصوصه صوراً من صور الفناء، إذ إن مظاهر الحياة تكاد تكون معدومة في طللياته ولكن شأنه شأن الشعراء الآخرين سرعان ما يترك الحديث عن الطلل ويفتح دائرته للحديث عن مواضيع أُخرى، قد تكون التوجه نحو الماضي واستذكار لحظات مليئة بالحيوية والخصب أو يتوجه نحو فعل مستقبلي وكل هذه الحركات هي حركات تتضاد في مضمونها مع المشهد الطللي وقد أخذ الفعل الاستذكاري للمغامرات الماضوية دوراً ايجابياً أسهم في انقاذ الشاعر من حسه الفجائعي وهو يستذكر او يشاهد أماكن الفناء (الطلل).
Keywords
شاعريَّة
فناء
مغامرة