Abstract
The main objectives of this research are to assess the educational and
training requirements of farmers in Al-Ta’mim governorate in the field of using
and maintaining the center pivot sprinkler irrigation systems and identifying the
differences between these requirements according to some independent factors.
The research sample consisted of 142 farmers representing 60% of the total
number of farmers who were using these systems. The data was collected
through a questionnaire form and utilizing the Borich equation. After testing
the validity and reliability of the questionnaire, the data acquisition commenced
through personal interview, the data then were analyzed by using analysis of
variance and step-wise regression analysis. The results showed that 94% of
farmers require medium to high levels of education and training and that there
are significant differences in these requirements according to: educational
level, number of months of utilizing the system, annual income, size of
holding, and communication level with information sources. Yet, there are no
significant differences according to readiness to change and social norms. It is
also found that the (number of months of utilizing the system) is the most
contributing factor in the interpretation of the variance of the educational and
training requirements.
training requirements of farmers in Al-Ta’mim governorate in the field of using
and maintaining the center pivot sprinkler irrigation systems and identifying the
differences between these requirements according to some independent factors.
The research sample consisted of 142 farmers representing 60% of the total
number of farmers who were using these systems. The data was collected
through a questionnaire form and utilizing the Borich equation. After testing
the validity and reliability of the questionnaire, the data acquisition commenced
through personal interview, the data then were analyzed by using analysis of
variance and step-wise regression analysis. The results showed that 94% of
farmers require medium to high levels of education and training and that there
are significant differences in these requirements according to: educational
level, number of months of utilizing the system, annual income, size of
holding, and communication level with information sources. Yet, there are no
significant differences according to readiness to change and social norms. It is
also found that the (number of months of utilizing the system) is the most
contributing factor in the interpretation of the variance of the educational and
training requirements.
Abstract
استھدف البحث تقدیر المتطلبات التعلیمیة والتدریبیة للفلاحین في محافظة التأمیم في مجال
استخدام وصیانة منظومات الري بالرش المحوریة، تم تحدید التباین في ھذه المتطلبات وفقاً لبعض
العوامل وتحدید العلاقة بینھا وبین جملة العوامل المستقلة. شملت عینة البحث ١٤٢ فلاحاً یمثلون
٦٠ %من إجمالي عدد الفلاحین المستخدمین لھذه المنظومات. وتم جمع البیانات بالإفادة من استمارة
استبیان أعدت خصیصاً لتقدیر المتطلبات التعلیمیة والتدریبیة باستخدام معادلة بوریك Borich .وبعد
التأكد من الصدق الظاھري وصدق المحتوى للأداة، تم قیاس الثبات بطریقة التجزئة النصفیة، وبعد
جمع البیانات استخدم تحلیل التباین والانحدار متعدد المراحل لتحلیل البیانات. وأوضحت النتائج أن
٩٤ %من الفلاحین یحتاجون إلى التعلیم والتدریب بدرجة متوسطة إلى كبیرة، وأنھ توجد فروق معنویة
في متوسط المتطلبات التعلیمیة والتدریبیة للفلاحین وفقاً للعوامل الآتیة: المستوى التعلیمي وعدد أشھر
استخدام المنظومة والدخل السنوي وحجم الحیازة المزرعیة ومستوى الاتصال بمصادر المعلومات، في
حین لا توجد فروق معنویة وفقاً للمعاییر الاجتماعیة والاستعداد للتغییر. كما تبین أن عامل (عدد أشھر
استخدام المنظومة) ھو الأكثر إسھاماً في تفسیر التباین في المتطلبات التعلیمیة والتدریبیة، كما توصل
البحث إلى بعض الاستنتاجات أھمھا أن مستوى معلومات ومھارات الفلاحین في مجال استخدام
وصیانة منظومات الري بالرش المحوریة منخفض وأنھ توجد بعض العوامل التي قد تؤدي إلى التباین
في المتطلبات التعلیمیة والتدریبیة للفلاحین ینبغي أخذھا بنظر الاعتبار، وأوصى الباحث
استخدام وصیانة منظومات الري بالرش المحوریة، تم تحدید التباین في ھذه المتطلبات وفقاً لبعض
العوامل وتحدید العلاقة بینھا وبین جملة العوامل المستقلة. شملت عینة البحث ١٤٢ فلاحاً یمثلون
٦٠ %من إجمالي عدد الفلاحین المستخدمین لھذه المنظومات. وتم جمع البیانات بالإفادة من استمارة
استبیان أعدت خصیصاً لتقدیر المتطلبات التعلیمیة والتدریبیة باستخدام معادلة بوریك Borich .وبعد
التأكد من الصدق الظاھري وصدق المحتوى للأداة، تم قیاس الثبات بطریقة التجزئة النصفیة، وبعد
جمع البیانات استخدم تحلیل التباین والانحدار متعدد المراحل لتحلیل البیانات. وأوضحت النتائج أن
٩٤ %من الفلاحین یحتاجون إلى التعلیم والتدریب بدرجة متوسطة إلى كبیرة، وأنھ توجد فروق معنویة
في متوسط المتطلبات التعلیمیة والتدریبیة للفلاحین وفقاً للعوامل الآتیة: المستوى التعلیمي وعدد أشھر
استخدام المنظومة والدخل السنوي وحجم الحیازة المزرعیة ومستوى الاتصال بمصادر المعلومات، في
حین لا توجد فروق معنویة وفقاً للمعاییر الاجتماعیة والاستعداد للتغییر. كما تبین أن عامل (عدد أشھر
استخدام المنظومة) ھو الأكثر إسھاماً في تفسیر التباین في المتطلبات التعلیمیة والتدریبیة، كما توصل
البحث إلى بعض الاستنتاجات أھمھا أن مستوى معلومات ومھارات الفلاحین في مجال استخدام
وصیانة منظومات الري بالرش المحوریة منخفض وأنھ توجد بعض العوامل التي قد تؤدي إلى التباین
في المتطلبات التعلیمیة والتدریبیة للفلاحین ینبغي أخذھا بنظر الاعتبار، وأوصى الباحث