Abstract
The research aims at answering the Following question;
"Do the labels of the Products of Baghdad Pepsi Compang reflect turough Labels Colors Contrast the Iraqi Local Properties and it Identity .To achieve this goal ,the research conduct the prescriptive analysis approach to analyse the Chosen Labels design (pepsi, seven up,merinda)and through the use of analyse Form made up for this purpose "
The most Importan results are:
• The colors contrast Show general meaning not the personal one .
• The colors contrast doesn't reflect the Subject of the research ,The Iraqi Proprieties and its varieties .
What can we conclude :
1. The mentioned designs are away From our country's reality and our heritage .Because they are Licensed From the Foreign companies and propagate their products.
2-Prevent the Innovator Iraqi designers to use his designs that represent our country and that means eliminate and put aside the activities and power of the Iraqi designers.
"Do the labels of the Products of Baghdad Pepsi Compang reflect turough Labels Colors Contrast the Iraqi Local Properties and it Identity .To achieve this goal ,the research conduct the prescriptive analysis approach to analyse the Chosen Labels design (pepsi, seven up,merinda)and through the use of analyse Form made up for this purpose "
The most Importan results are:
• The colors contrast Show general meaning not the personal one .
• The colors contrast doesn't reflect the Subject of the research ,The Iraqi Proprieties and its varieties .
What can we conclude :
1. The mentioned designs are away From our country's reality and our heritage .Because they are Licensed From the Foreign companies and propagate their products.
2-Prevent the Innovator Iraqi designers to use his designs that represent our country and that means eliminate and put aside the activities and power of the Iraqi designers.
Abstract
أستهدف البحث الإجابة عن السؤال الأتي :-
((هل تعكس أغلفة منتجات شركة بغداد للمشروبات الغازية من خلال التضاد اللوني لأغلفتها الطابع العراقي المحلي ، وهويته وخصوصيته)) ، ولغرض تحـقيق هدف ألبـحث أتبع المنهج الوصـفي التحليلي في تحليل تصاميم الأغـلفة المختارة (الـبيبسي كولا ، والسفن آب ، والميرندا ) في ضوء استمارة تحليل صممت لهذا الغرض ، وكانت من أهم النتائج التي تم التوصل إليها :-
1. يوضح التضاد اللوني عن معنى عام ، ولم يفصح عن معنى خاص .
2. لم يعـكس التـضاد اللوني في الأغلـفة موضـوع البحث الطـابع العراقي وتنوعه وأهم ما أمكن استنتاجه:-
أ- أن التصاميم الـمذكورة جاءت غريبة عن واقـعنا وارثنا الحضاري لكونها امتياز لشركة غربية بقصد ترويج منتجاتها.
ب- عدم فـسح المجال للمصـمم العراقي المبدع لوضع تصاميم أصـيلة تمثل عراقيتنا ، وهذا يعنى إقصاء وتهميش لطاقات المصمم العراقي .
((هل تعكس أغلفة منتجات شركة بغداد للمشروبات الغازية من خلال التضاد اللوني لأغلفتها الطابع العراقي المحلي ، وهويته وخصوصيته)) ، ولغرض تحـقيق هدف ألبـحث أتبع المنهج الوصـفي التحليلي في تحليل تصاميم الأغـلفة المختارة (الـبيبسي كولا ، والسفن آب ، والميرندا ) في ضوء استمارة تحليل صممت لهذا الغرض ، وكانت من أهم النتائج التي تم التوصل إليها :-
1. يوضح التضاد اللوني عن معنى عام ، ولم يفصح عن معنى خاص .
2. لم يعـكس التـضاد اللوني في الأغلـفة موضـوع البحث الطـابع العراقي وتنوعه وأهم ما أمكن استنتاجه:-
أ- أن التصاميم الـمذكورة جاءت غريبة عن واقـعنا وارثنا الحضاري لكونها امتياز لشركة غربية بقصد ترويج منتجاتها.
ب- عدم فـسح المجال للمصـمم العراقي المبدع لوضع تصاميم أصـيلة تمثل عراقيتنا ، وهذا يعنى إقصاء وتهميش لطاقات المصمم العراقي .