Abstract
Summary: Hospitality is a great morality that Islam urged upon, and it is one of the original morals of the Arabs, and the Arabs in the past used to light a fire at night so that those who lost their way in the desert would be guided to it, so they would do good to him, honor him and guide him. And I chose this topic because it is a character urged by Islamic law in the Holy Qur’an and the purified Sunnah of the Prophet, as well as it is one of the morals of the Arabs in the past and still، And I will explain the importance of his etiquette, in order to refine him in the souls; Because we see that it has become a party between excess and negligence, between those who waste it and those who exaggerate in it, so we see extravagance in placing food، Especially among Arab clans with the intention of showing off and bragging among these clans. Islamic law is a middle ground in explaining acts of worship, rulings and customs, so it has refined many of the morals of Arabs and others. The research concluded a set of results:
1- Hospitality is an inherent moral among the Arabs before Islam, and Islam came and confirmed it.
2- Hospitality is mentioned in the Qur’an in three places, and God’s praise is given to the prophets for being characterized by this noble character.
3- God denounced those who refrained from hospitality, and appointed a great reward for the host.
4- Islam established etiquette for the guest and the host, so people should observe and abide by them.
1- Hospitality is an inherent moral among the Arabs before Islam, and Islam came and confirmed it.
2- Hospitality is mentioned in the Qur’an in three places, and God’s praise is given to the prophets for being characterized by this noble character.
3- God denounced those who refrained from hospitality, and appointed a great reward for the host.
4- Islam established etiquette for the guest and the host, so people should observe and abide by them.
Abstract
الملخص:
الضيافة خلق عظيم حث عليه الإسلام، وهو من أخلاق العرب الاصيلة، وقد كان العرب قديماً يشعلون النار في الليل ليهتدي إليها من ضلّ سبيله في الصحراء، فيحسنون إليه ويكرمونه ويرشدونه ، وقد أخترت هذا الموضوع كونه خلقاً حثت عليه الشريعة الاسلامية في القران الكريم والسنة النبوية المطهرة وكذلك هو من أخلاق العرب قديماً ولازال ، وسأبين اهمية وآدابه وذلك من أجل تهذيبه في النفوس؛ لأننا نرى انه اصبح طرف بين الافراط والتفريط، بين من ضيعه وبين من غالى فيه فنرى البذخ في وضع الطعام، خاصة عند العشائر العربية بقصد التباهي والمفاخرة بين هذه العشائر، فالشريعة الاسلامية وسطا في بيان العبادات والاحكام والعادات فهذبت كثيرا من أخلاق العرب وغيرهم، وقد خلص البحث الى مجموعة من النتائج:
1-ان الضيافة خلق اصيل عند العرب قبل الاسلام وجاء الاسلام فأكد عليه.
2-الضيافة ذكرت في القران بثلاثة مواضع ومدح الله علي الانبياء لاتصافهم بهذا الخلق الكريم.
3- ذم الله من امتنع عن الضيافة، وجعل للمضيف اجرا عظيما، بل وصفه الصادق المصدوق بانه كامل الايمان.
4-وضع الاسلام آدابا للضيف والمضيف فعلى الناس مراعاتها والالتزام بها.
الضيافة خلق عظيم حث عليه الإسلام، وهو من أخلاق العرب الاصيلة، وقد كان العرب قديماً يشعلون النار في الليل ليهتدي إليها من ضلّ سبيله في الصحراء، فيحسنون إليه ويكرمونه ويرشدونه ، وقد أخترت هذا الموضوع كونه خلقاً حثت عليه الشريعة الاسلامية في القران الكريم والسنة النبوية المطهرة وكذلك هو من أخلاق العرب قديماً ولازال ، وسأبين اهمية وآدابه وذلك من أجل تهذيبه في النفوس؛ لأننا نرى انه اصبح طرف بين الافراط والتفريط، بين من ضيعه وبين من غالى فيه فنرى البذخ في وضع الطعام، خاصة عند العشائر العربية بقصد التباهي والمفاخرة بين هذه العشائر، فالشريعة الاسلامية وسطا في بيان العبادات والاحكام والعادات فهذبت كثيرا من أخلاق العرب وغيرهم، وقد خلص البحث الى مجموعة من النتائج:
1-ان الضيافة خلق اصيل عند العرب قبل الاسلام وجاء الاسلام فأكد عليه.
2-الضيافة ذكرت في القران بثلاثة مواضع ومدح الله علي الانبياء لاتصافهم بهذا الخلق الكريم.
3- ذم الله من امتنع عن الضيافة، وجعل للمضيف اجرا عظيما، بل وصفه الصادق المصدوق بانه كامل الايمان.
4-وضع الاسلام آدابا للضيف والمضيف فعلى الناس مراعاتها والالتزام بها.
Keywords
الكلمات المفتاحية: الضيافة، القران، السنة