Abstract
This research aims to classify the research sample physically according to physical patterns using the
Weight Index (F) The following objectives are derived from this goal:
• Identifying the dominant body pattern in the research sample.
• Identifying the differences in the homogeneous totals of anthropomorphisms in a sample
Research according to variables (adjective, university, study stage).
To achieve these goals, the researcher assumes that there are no differences in body patterns
The research sample according to the variables (adjective, university, study stage).
The researcher used the descriptive approach, the survey method, with the sample represented by students - -
Faculties of physical education and sports sciences in the universities of the southern region (Basra, Maysan,
Al-Muthanna (120) male and female students, were divided into homogeneous groups in terms of
Body types (thin, muscular, fat) depending on height and weight,
Using the equation (weight index) developed by the scientist (Hirata) and using the bag
Statistical data (spss) has been processed, and the results are shown.
In light of the research results, the researcher reached some conclusions, including:
Female students are more obese than male students, and the University of Al-Muthanna sample tends to be thinner than male students
I took my samples from the universities (Maysan and Basra) and the lack of a certain pattern at the expense of patterns
Others by grade level.
Therefore, the researcher recommends the adoption of physical patterns to choose students for admission to colleges
Physical education and sports sciences, and similar studies that depend on other methods of
classifications and on similar samples in order to benefit from them in comparison.
Weight Index (F) The following objectives are derived from this goal:
• Identifying the dominant body pattern in the research sample.
• Identifying the differences in the homogeneous totals of anthropomorphisms in a sample
Research according to variables (adjective, university, study stage).
To achieve these goals, the researcher assumes that there are no differences in body patterns
The research sample according to the variables (adjective, university, study stage).
The researcher used the descriptive approach, the survey method, with the sample represented by students - -
Faculties of physical education and sports sciences in the universities of the southern region (Basra, Maysan,
Al-Muthanna (120) male and female students, were divided into homogeneous groups in terms of
Body types (thin, muscular, fat) depending on height and weight,
Using the equation (weight index) developed by the scientist (Hirata) and using the bag
Statistical data (spss) has been processed, and the results are shown.
In light of the research results, the researcher reached some conclusions, including:
Female students are more obese than male students, and the University of Al-Muthanna sample tends to be thinner than male students
I took my samples from the universities (Maysan and Basra) and the lack of a certain pattern at the expense of patterns
Others by grade level.
Therefore, the researcher recommends the adoption of physical patterns to choose students for admission to colleges
Physical education and sports sciences, and similar studies that depend on other methods of
classifications and on similar samples in order to benefit from them in comparison.
Keywords
(Hypotype
) Southern Region Universities
Colleges of Education physical and sports sciences
students)
weight index (F)
Abstract
يهدف هذا البحث الى تصنيف عينة البحث بدني ا حسب الأنماط الجسمية باستعمال
مؤشر الوزن ) F ( ويشق من هذا الهدف الاهداف الآتية:
• التعرف على النمط الجسمي السائد لدى عينة البحث.
• التعرف على الفروق في المجاميع المتجانسة للأنماط الجسمية لدى عينة
البحث بحسب متغيرات )الصفة، الجامعة، المرحلة الدراسية(.
ولتحقيق تلك الأهداف، يفترض الباحث عدم وجود فروق في الانماط الجسمية
لدى عينة البحث بحسب متغيرات )الصفة، الجامعة، المرحلة الدراسية(.
أستعمل الباحث المنهج الوصفي الاسلوب المسحي فيما تمثلت العينة بطلبة – -
كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة بجامعات المنطقة الجنوبية )البصرة، ميسان،
المثنى( البالغ عددهم ) 120 ( طالبا وطالبة، قُسمت الى مجاميع متجانسة من حيث
الانماط الجسمية )نحيف، عضلي، سمين( اعتمادا على قياس الطول والوزن،
باستعمال معادلة )دليل الوزن( التي وضعها العالم )هيراتا( وباستعمال الحقيبة
الإحصائية ) spss ( تم معالجة البيانات، وإظهار النتائج.
وفي ضوء نتائج البحث توصل الباحث الى بعض الاستنتاجات منها، ميل
الطالبات الى السمنة اكثر من الطلاب، وميل عينة جامعة المثنى الى النحافة اكثر من
عينتي جامعتي )ميسان و البصرة( وعدم سيادة نمط معين على حساب الانماط
الاخرى بحسب المرحلة الدراسية.
لذا يوصي الباحث باعتماد الانماط الجسمية لاختيار الطلبة للقبول في كليات
التربية البدنية وعلوم الرياضة، واجراء دراسات مشابهة تعتمد أساليب أخرى من
التصنيفات وعلى عينات مماثلة بغية الاستفادة منها في المقارنة.
مؤشر الوزن ) F ( ويشق من هذا الهدف الاهداف الآتية:
• التعرف على النمط الجسمي السائد لدى عينة البحث.
• التعرف على الفروق في المجاميع المتجانسة للأنماط الجسمية لدى عينة
البحث بحسب متغيرات )الصفة، الجامعة، المرحلة الدراسية(.
ولتحقيق تلك الأهداف، يفترض الباحث عدم وجود فروق في الانماط الجسمية
لدى عينة البحث بحسب متغيرات )الصفة، الجامعة، المرحلة الدراسية(.
أستعمل الباحث المنهج الوصفي الاسلوب المسحي فيما تمثلت العينة بطلبة – -
كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة بجامعات المنطقة الجنوبية )البصرة، ميسان،
المثنى( البالغ عددهم ) 120 ( طالبا وطالبة، قُسمت الى مجاميع متجانسة من حيث
الانماط الجسمية )نحيف، عضلي، سمين( اعتمادا على قياس الطول والوزن،
باستعمال معادلة )دليل الوزن( التي وضعها العالم )هيراتا( وباستعمال الحقيبة
الإحصائية ) spss ( تم معالجة البيانات، وإظهار النتائج.
وفي ضوء نتائج البحث توصل الباحث الى بعض الاستنتاجات منها، ميل
الطالبات الى السمنة اكثر من الطلاب، وميل عينة جامعة المثنى الى النحافة اكثر من
عينتي جامعتي )ميسان و البصرة( وعدم سيادة نمط معين على حساب الانماط
الاخرى بحسب المرحلة الدراسية.
لذا يوصي الباحث باعتماد الانماط الجسمية لاختيار الطلبة للقبول في كليات
التربية البدنية وعلوم الرياضة، واجراء دراسات مشابهة تعتمد أساليب أخرى من
التصنيفات وعلى عينات مماثلة بغية الاستفادة منها في المقارنة.
Keywords
)النمط الجسمي، مؤشر الوزن ) F ،) جامعات المنطقة الجنوبية، كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة، الطلبة(