Abstract
In This research delved into the feasibility of substituting sulfur waste (SW) for traditional filler (CaCO3), in both hot and warm asphalt mixtures. Warm mix asphalt samples were produced using a synthetic zeolite binder modifier. Various mechanical parameters, including Marshall stability, Marshall quotient, and indirect tensile strength at 25°C and 60°C, as well as tensile strength ratio, were assessed. Test results showed that incorporating SW as a substitute for CaCO3 filler resulted in an increase in Marshall stability values in both hot and warm mixtures by 11.89% and 5.16%, respectively. while the increase in the value of the Marshall quotient for these mixtures was 12.9% and 23.48%, respectively. Furthermore, it is worth noting that the Marshall properties of all mixtures met the ASTM D6927-15 standards. The SW-blended mixtures exhibited significant moisture resistance improvement, particularly in warm mixtures. Notably, the TSR value increased by 50.84%, rising from 0.568 for WMA to 0.856 for WMASW. Furthermore, the incorporation of SW in asphalt mixtures offers the potential for economic and environmental benefits.
Keywords
Mineral Filler
Sulfur waste
Synthetic zeolite
Tensile stiffness modulus
Warm mix asphalt
Abstract
الملخص
بحثت هذه الدراسة في جدوى استخدام مخلفات الكبريت كمادة مالئة في المزجات الاسفلتية الساخنة والدافئة كبديل عن كربونات الكالسيوم ) 3CaCO )
شائعة الاستخدام. تم إنتاج العينات الأسفلتية الدافئة بإضافة الزيولايت الصناعي (SZ) بنسبة 5 ٪ )من وزن القير( كمعدل للمادة الرابطة. في هذه الدراسة تم انتاج
المزجات الاسفلتية الدافئة والساخنة والتي تحتوي على نوعين من المادة المالئة احداها كربونات الكالسيوم والأخرى مخلفات الكبريت وبنسبة 5% من وزن الركام
لكل منهما. تم تقييم معلمات ميكانيكية متعددة، بما في ذلك استقرار مارشال، نسبة مارشال، ومقاومة الشد غير المباشر عند 25°C و 60°C ، فضلاً عن نسبة قوة
الشد. اظهرت النتائج أن دمج نفايات الكبريت كمادة مالئة معدنية في خلطات الأسفلت يعزز خصائصها الميكانيكية، مع تحسين ملحوظ في استقرار مارشال
ومقاومة الرطوبة، مع تقديم فوائد اقتصادية وبيئية محتملة
بحثت هذه الدراسة في جدوى استخدام مخلفات الكبريت كمادة مالئة في المزجات الاسفلتية الساخنة والدافئة كبديل عن كربونات الكالسيوم ) 3CaCO )
شائعة الاستخدام. تم إنتاج العينات الأسفلتية الدافئة بإضافة الزيولايت الصناعي (SZ) بنسبة 5 ٪ )من وزن القير( كمعدل للمادة الرابطة. في هذه الدراسة تم انتاج
المزجات الاسفلتية الدافئة والساخنة والتي تحتوي على نوعين من المادة المالئة احداها كربونات الكالسيوم والأخرى مخلفات الكبريت وبنسبة 5% من وزن الركام
لكل منهما. تم تقييم معلمات ميكانيكية متعددة، بما في ذلك استقرار مارشال، نسبة مارشال، ومقاومة الشد غير المباشر عند 25°C و 60°C ، فضلاً عن نسبة قوة
الشد. اظهرت النتائج أن دمج نفايات الكبريت كمادة مالئة معدنية في خلطات الأسفلت يعزز خصائصها الميكانيكية، مع تحسين ملحوظ في استقرار مارشال
ومقاومة الرطوبة، مع تقديم فوائد اقتصادية وبيئية محتملة
Keywords
مخلفات الكبريت، الزيوليت الصناعي ، الأسفلت الدافئ ، معامل المرونة ، المواد المالئة المعدنية.