Abstract
The research focuses on investigating the values of citizenship in textbooks specialized in social sciences, such as: the Holy Qur’an, Arabic Language, History, Geography, National Education, and Social studies. The research goes through forty-one (41) books out of one hundred (100) books of pre-university studies, With a total of (5483) pages. The study includes three levels of education: primary, intermediate and preparatory. This study relies on the basic foundations of education for citizenship set by UNESCO. Accordingly, thirteen set of values were designed to analyze the educational programs in Iraq, the values being (justice, equality, freedom, Rights, integrity, tolerance, accountability, respect for the law, loyalty to the homeland, peace, preservation of public money, respect for others, cooperation).
Keywords
citizenship
education
textbooks
values
Abstract
يجتهد البحث في مسح قيم المواطنة عبر الكتب المدرسية لوزارة التربية العراقية من خلال كتب المعارف الاجتماعية - الإنسانية وهي الكتب المختصة في القرآن الكريم والتربية الإسلامية واللغة العربية والتاريخ والجغرافيا والتربية الوطنية والاجتماعيات التي تضمنها واحد وأربعون(41) كتاباً مدرسياً من قرابة مائة(100) كتاب هي حصيلة الدراسة ماقبل الجامعية وبواقع (5483) صفحة ، وشملت الدراسة ثلاث مستويات دراسية وهي الابتدائية والمتوسطة والاعدادية، واعتمدت الدراسة على ما وضعته اليونسكو من مرتكزات اساسية للتعليم من أجل المواطنة وبناءً على ذلك تم تصمم مجموعة من القيم لتحليل المناهج الدراسية على ضوئها وتكونت من (13) قيمة وهي( العدل ، المساواة، الحرية، الحقوق، النزاهة، التسامح، المحاسبة، احترام القانون، الولاء للوطن، السلام، الحفاظ على المال العام، احترام الآخر، التعاون ).
Keywords
القيم ، المواطنة، التعليم، الكتب المدرسية