Abstract
In considering the current competition among educational institutions, there are numerous benefits that some institutions have, but they are not being highlighted or presented to the audience. This research assessed the actuality of the University of Warith Al-Anbiya Private University's marketing plans, as well as the usage of e-marketing tactics in promoting its activities and expanding target audience. The study was based on actual data from the institution's marketing expenses, which has an apparent shortcoming, as well as the lack of a structured marketing plan to improve the institution's image. Data of 2019 and 2020 had been used, as well as a questionnaire in which 20% of university students actually participated, to determine how customers interacted with the Institute's initiatives. The research came to a number of conclusions, the most significant of which was the lack of the marketing budget, as well as the lack of a precise marketing plan and the absolutely entire absence of the use of e-marketing tactics. The study concluded that in order to expand the target audience and achieve the desired goal, the proposed e-marketing strategy must be implemented in an effective and efficient manner.
Abstract
في ظل المنافسة الحالية بين المؤسسات العاملة في قطاع التعليم, نلاحظ ان هناك العديد من المزايا التي تمتلكها بعض المؤسسات لكن دون ان يتم التركيز عليها واطلاع الجمهور بتفاصيلها, يقوم هذا البحث بدراسة واقع جامعة وارث الأنبياء الاهلية من ناحية خططها التسويقية واستعمالها لاستراتيجيات التسويق الالكتروني في الترويج لأنشطتها وزيادة مساحة الجمهور المستهدف, اعتمد البحث على البيانات الفعلية للتكاليف التسويقية في المؤسسة والتي تعاني ضعفاً واضحاً فضلاً عن غياب الخطة التسويقية الواضحة التي تعزز من صورة المؤسسة لدى الجمهور المستهدف, تم الاعتماد على بيانات سنتي 2019 و 2020 فضلاً عن اجراء استطلاع شارك به 20 من طلبة الجامعة للوقوف على تعاطي العملاء والجمهور المستهدف مع برامج المؤسسة. توصل البحث الى مجموعة من الاستنتاجات التي كان أهمها ضعف الميزانية المالية المرصودة للانشطة التسويقية فضلاً عن غياب الخطة التسويقية الواضحة والغياب شبه التام لاستخدام استراتيجيات التسويق الالكتروني, وأوصى البحث بضرورة اعتماد اطار التسويق الالكتروني المقترح بشكل فعال وكفوء من اجل زيادة الجمهور المستهدف وصولاً الى الهدف المنشود.