Abstract
This research aims to identify the effectiveness of a proposed program based on service learning in developing reflective thinking among sixth-grade primary school students. To achieve the research goal, the researcher adopted an experimental design with partial control, which is a non-randomized group design with a post-test only. The researcher chose (Balat Al-Shuhada) school, affiliated with the Second Karkh Education Directorate. In a simple random way, Section (A) was chosen to represent the experimental group, whose students will study social studies according to the proposed program, with (18) students, and Section (B) represented the control group, whose students will study social studies according to the traditional program, with (19) students, so the research sample was ( 37) Schoolgirl. The researcher conducted statistical parity between the students of the two research groups in the following variables: chronological age, intelligence test, and application of reflective thinking skills. The researcher prepared the proposed educational program in accordance with service learning, including educational objectives, educational content, teaching strategies, activities, educational methods, and evaluation methods, which consisted of the teacher’s guide and the student’s book. The researcher verified its validity by presenting it to a group of arbitrators. The same researcher studied the two research groups during the experiment period, and after analyzing the data, the researcher concluded that there was a statistically significant difference between the average scores of the students of the two research groups in the contemplative thinking test, and in favor of the experimental group.
Abstract
يستهدف هذا البحث التعّرف على فاعلية برنامج مقترح قائم على التعلم الخدمي في تنمية التفكير التأملي عند تلاميذ الصف السادس الابتدائي. ولتحقيق هدف البحث اعتمدت الباحثة تصميماً تجريبياً ذي ضبط جزئي هو تصميم المجموعة اللاعشوائية الاختيار ذات الاختبار البعدي فقط. اختارت الباحثة مدرسة (ابن خفاجة) التابعة الى مديرية تربية ديالى . وبالطريقة العشوائية البسيطة اختارت شعبة (أ) لتمثل المجموعة التجريبية التي ستدرس تلاميذها الاجتماعيات على وفق البرنامج المقترح بواقع (18) تلميذ، وشعبة (ب) تمثل المجموعة الضابطة والتي ستدرس تلاميذها الاجتماعيات على وفق البرنامج التقليدي بواقع (19) تلميذ، فكانت عينة البحث (37) تلميذ ، أجرت الباحثة تكافئاً احصائياً بين تلاميذ مجموعتي البحث في المتغيرات الاتية: العمر الزمني، اختبار الذكاء وتطبيق مهارات التفكير التأملي. أعدت الباحثة البرنامج التعليمي المقترح على وفق التعلم الخدمي ضمن أهدافاً تعليمية، ومحتوى تعليمي، واستراتيجيات تدريسية، وانشطة، ووسائل تعليمية، واساليب تقويمية فتكون من دليل المعلم، وكتاب التلميذ، تحققت الباحثة من صلاحيته بعرضه على مجموعة من المحكمين. ودرسَّت الباحثة نفسها مجموعتي البحث في اثناء مدة التجربة وبعد تحليل البيانات توصلت الباحثة الى الى وجود فرق ذي دلالة احصائية بين متوسط درجات تلاميذ مجموعتي البحث في اختبار التفكير التأملي، ولمصلحة المجموعة التجريبية