Abstract
This study expands the original model of theory of planned behavior (TPB) by adding four predictors to the existing model to evaluate travel behaviour in the city of Petaling Jaya in Malaysia. These predictors are: situational factors, trust, novelty seeking, and external influence.Petaling Jaya has witnessed a dramatic growth in terms of population size and geographical importance making it ideal for this study. The study collected research data from employees in Petaling Jaya, Malaysia, resulting in valuable data of 400 participants over the course of three months. Results indicate that attitude,perceived behavioural control, and subjective norm are found to have positive effectson the behavioural intention of using public transport. Furthermore, novelty seeking also has a positive influence on attitude. The three antecedents of trust were found to have an indirect positive effect on commuters’ intention to use public transport via attitude, subjective norm and PBC. Situational factors were found to have an indirect negative significant influence on people’s intention to use public transport through attitude. While external influence was found to have an indirect positive significant influence on people’s intention to use public transport through subjective norm
Abstract
تقوم هذه الدراسة بتطوير نموذج نظرية السلوك المخطط باضافة اربعة متغيرات (العوامل الظرفية, الثقة, البحث عن الحداثة,والتأثير الخارجي) الى النموذج الاصلي لتقييم سلوك السفر في مدينة بيتالنك جايا في ماليزيا والتي تعتبر نموذج مثاليا لما تتميز به من اهمية جغرافية وعمرانية وسكانية. استمرت الدراسة للفترة من 2013 ال 2015 تم خلالها جمع 400 عينة من موظفي بيتالينج جايا في ماليزيا لغرض انجاز هدف البحث. وتشير النتائج الى ان متغيرات الموقف ,السيطرة السلوكية المحسوسة والمعيار الشخصي لها تاثير ايجابي على النية السلوكية لاستخدام وسائل النقل العام. وعلاوة على ذلك, فان متغير البحث عن الحداثة ايضا يؤثر ايجابيا عى النية السلوكية من خلال متغير الموقف. في حين تم التوصل الى ان متغيرات الثقة الثلاثة لها تأثير إيجابي غير مباشر على نية الركاب على استخدام وسائل النقل العام عن طريق متغيرات الموقف, المعيار الشخصي والسيطرة السلوكية المحسوية. تشير النتائج ان العوامل الظرفية لها تأثير سلبي غير مباشر على نية الناس على استخدام وسائل النقل العام من خلال متغير الموقف. في حين وجد ان متغير التاثير الخارجي له تأثير ايجابي غير مباشر على نية الناس على استخدام وسائل النقل العام عن طريق متغير المعيار الشخصي.