Abstract
The research has attempted to provide a critical evaluation of Hassan Hanafi’s project in the field of humanization. He was a fabricated thinker rather than presented original work in the field of humanism. He has been tried to revolutionize philosophical and social concepts in Islamic societies by borrowing approaches from Western thinkers whose historical contexts within which they work differ from that of Islamic thought ideologically and epistemologically. In this regard, it is completely opposite to Muhammad Arkoun’s more original project when he highlights historical stations in Islamic thought that clearly embodied the centrality of man and his values, to make them starting points for Islamic modernity. While Hanafi tries to bring Islamic thought to the standards of Western modernity and tries to employ Western concepts in the Islamic environment. Therefore, we find Hanafi invoking Feuerbach’s concepts, the contexts of the development of Western thought, and Husserl’s concepts, 0t make them starting points for intellectual transformation in Islam. The research will attempt to explain Hanafi’s leftist revolution, which began with Islamic thought and did not end with the coup revolution
Keywords
feeling
humanism
Islamic leftism
modernity
Phenomenology
Philosophy
revelation
Theology
Abstract
يقدّم هذا البحث عرضاً تقييماً نقدياً لمشروع حسن حنفي في مجال الأنسنة. إذ نعده مفكراً تلفيقياً أكثر من إنه يقدم عملاً أصيلاً في هذا المجال. اذ حاول حنفي أن يحدث تثويراً للمفاهيم الفلسفية والاجتماعية في السياقات الإسلامية وباستعارة مناهج لمفكرين غربيين عملوا في سياقات تاريخية تختلف أيديولوجياً وابستمولوجياًعن السياقات التاريخية لالتي يعمل فيها المفكر في فضاء الثقافة العربية والإسلامية. وهو في هذا الموضع بالضد تماماً من مشروع محمد أركون الأكثر أصالة حين يقوم في ابراز محطات تأريخية في الفكر الإسلامي جسدت مركزية الإنسان وقيمه بشكل واضح، ليجعل منها منطلقات للحداثة الإسلامية. في حين يحاول حنفي أن يجر الفكر الإسلامي إلى معايير الحداثة الغربية يحاول أن يشغل المفاهيم الغربية في البيئة الإسلامية. ولذلك نجده يستحضر مفاهيم فيورباخ، وسياقات التطور الفكر الغربي، ومفاهيم هوسرل، ليجعلها منطلقات للتحول الفكري في الإسلام. وسيحاول البحث أن يبين ثورية حنفي اليسارية، تلك الثورية التي بدأت بالفكر الإسلامي، ولم تنته بالثورة الانقلابية.
Keywords
الأنسنة، الحداثة، اليسار الإسلامي، الظاهراتية، الفلسفة، علم الكلام، الوحي، التصور، الشعور