Abstract
The research aimed to prove the extent of the possibility of using the balanced relationship card in measuring the strategic performance of the Commercial Bank of Iraq, due to the importance of this in developing the bank’s capabilities and improving its performance. The research problem was based on the importance of the balanced relationship card in measuring the strategic performance of the service organization, and banking organizations in particular, and tried to The research is an answer to the question: Is it possible to adapt the balanced score card and use it to measure performance in the Commercial Bank of Iraq (Al-Rasheed Bank)? For the purposes of collecting field data, a closed-ended questionnaire was designed with two sections. The first section included variables and paragraphs that measured the performance of the bank under study according to the axes (perspectives) of the balanced score card. The second section included closed-ended variables and paragraphs to measure the current reality of the bank under study. The form was distributed. On a deliberate sample of (50) individuals, selected from the study population that included administrative bodies and technical competencies at Al-Rashid Bank (Baghdad), the research showed a set of results, the most important of which is the bank’s lack of an objective link between its goals and activities, starting with employees and ending with the market, customers, and financial results. This provides a more appropriate environment for using the balanced score card to measure and develop the performance of the commercial bank under study.
Keywords
Balanced score card
measuring strategic performance
Abstract
هدف البحث إلى إثبات مدى إمكانية استخدام بطاقة العلاقة المتوازنة في قياس الأداء الاستراتيجي للمصرف التجاري العراقي ، لأهمية ذلك في تطوير قدرات المصرف ، وتحسين أدائه ، تأسست مشكلة البحث على أهمية بطاقة العلامة المتوازنة في قياس الأداء الاستراتيجي للمنظمة الخدمية، والمنظمات المصرفية منها بشكل خاص ، وحاول البحث الإجابة على تساؤل : هل يمكن تطويع بطاقة العلامة المتوازنة و استخدامها في قياس الأداء في المصرف التجاري العراقي (مصرف الرشيد)؟ ، صممت لأغراض جمع البيانات الميدانية استمارة استبيانه مغلقة النهايات، وبقسمين، تضمن القسم الأول منها متغيرات وفقرات تقيس أداء المصرف قيد الدراسة على وفق محاور (مناظير ) بطاقة العلامة المتوازنة ، وتضمن القسم الثاني متغيرات وفقرات مغلقة النهايات لقياس الواقع الحالي للمصرف قيد الدراسة ، وزعت الاستمارة على عينة عمديه من (٥٠) مفردة، تم اختيارها من مجتمع الدراسة الذي شمل الهيئات الإدارية والكفاءات الفنية في مصرف الرشيد (بغداد)، اظهر البحث مجموعة من النتائج من أهمها افتقار المصرف إلى الربط الموضوعي بين أهدافه ونشاطاته ، بدء بالعاملين وحتى السوق والزبائن والنتائج المالية المترتبة عليها، وهذا يوفر أجواء أكثر ملائمة لاستخدام بطاقة العلامة المتوازنة في قياس أداء المصرف التجاري موضوع الدراسة وتطويره.
Keywords
بطاقة العلامة المتوازنة، قياس الاداء الاستراتيجي