Abstract
This research aims to determine the impact of organizational power and organizational creativity in bringing about organizational change, and in order to achieve this, power was expressed in the dimensions (legitimate power, information power, experience power, connection power, and reference power) based on Rahim (1989), Kenny (1984). & Wilson), and about creativity in the dimensions of the ability to solve problems and decision-making, the ability to change, the spirit of risk-taking, and encouraging creativity) based on (Ettlic & Okeefe (1982), while organizational change was expressed in the dimensions of changing technology, product and service strategy, structure, and culture based on To (2001, Daft)
The field information necessary to complete the research was obtained through a questionnaire prepared for this purpose and distributed to a sample of Karbala Governorate department directors representing their administrative leadership.
The research reached a number of conclusions, including:
• Proving the first main hypothesis, which states that there are significant correlations between the research variables at a rate of (82.1).
• Proving the second main hypothesis, which states that power and creativity influence organizational change by (66.7%).
The research concluded with a number of recommendations, including:
• Attention to organizational strength and organizational creativity as influential factors in bringing about organizational change through changing the technology used, strategic products and services, structure, and culture.
• A call to study other variables that affect organizational change and are not within the scope of the current research.
• Testing the research model in other Iraqi governorate departments or other organizations in order to support and generalize the research results.
The field information necessary to complete the research was obtained through a questionnaire prepared for this purpose and distributed to a sample of Karbala Governorate department directors representing their administrative leadership.
The research reached a number of conclusions, including:
• Proving the first main hypothesis, which states that there are significant correlations between the research variables at a rate of (82.1).
• Proving the second main hypothesis, which states that power and creativity influence organizational change by (66.7%).
The research concluded with a number of recommendations, including:
• Attention to organizational strength and organizational creativity as influential factors in bringing about organizational change through changing the technology used, strategic products and services, structure, and culture.
• A call to study other variables that affect organizational change and are not within the scope of the current research.
• Testing the research model in other Iraqi governorate departments or other organizations in order to support and generalize the research results.
Keywords
Organizational change
power and creativity
Abstract
يهدف هذا البحث إلى تحديد اثر القوة التنظيمية والإبداع التنظيمي في إحداث التغيير التنظيمي، ومن اجل تحقيق ذلك، تم التعبير عن القوة بأبعاد (القوة الشرعية، قوة المعلومات، قوة الخبرة، قوة الارتباط، والقوة المرجعية) استنادا إلى (۱۹۸۹) Rahim ١٩٨٤ ,Kenny & Wilson)، وعن الإبداع بأبعاد القدرة على حل المشاكل واتخاذ القرار، القدرة على التغيير، روح المجازفة، وتشجيع الإبداع) استنادا إلى (۱۹۸۲ Ettlic & Okeefe)، فيما تم التعبير عن التغيير التنظيمي بأبعاد تغيير التكنولوجيا، المنتج والخدمة الاستراتيجية والهيكل، والثقافة استنادا إلى (۲۰۰۱,Daft )
تم الحصول على المعلومات الميدانية اللازمة لإنجاز البحث من خلال استمارة استبانة أعدت لهذا الغرض وزعت على عينة من مديري دوائر محافظة كربلاء يمثلون القيادات الإدارية فيها.
وتوصل البحث إلى عدد من الاستنتاجات منها:
• إثبات الفرضية الرئيسية الأولى والتي تنص على وجود علاقات ارتباط معنوية بين متغيرات البحث بنسبة (۸۲,۱).
• إثبات الفرضية الرئيسية الثانية والتي تنص على تأثير القوة والإبداع في التغيير التنظيمي بنسبة (٦٦,٧%).
وختم البحث، بعدد من التوصيات منها:
• الاهتمام بالقوة التنظيمية والإبداع التنظيمي بوصفها عوامل مؤثرة في إحداث التغيير التنظيمي من خلال تغيير التكنولوجيا المستخدمة ،المنتجات والخدمات الاستراتيجية والهيكل، والثقافة.
• الدعوة إلى دراسة متغيرات أخرى تؤثر في التغيير التنظيمي ولم تدخل في نطاق البحث الحالي.
• اختبار أنموذج البحث في دوائر محافظات عراقية أخرى أو منظمات أخرى من اجل تدعيم نتائج البحث وتعميمها.
تم الحصول على المعلومات الميدانية اللازمة لإنجاز البحث من خلال استمارة استبانة أعدت لهذا الغرض وزعت على عينة من مديري دوائر محافظة كربلاء يمثلون القيادات الإدارية فيها.
وتوصل البحث إلى عدد من الاستنتاجات منها:
• إثبات الفرضية الرئيسية الأولى والتي تنص على وجود علاقات ارتباط معنوية بين متغيرات البحث بنسبة (۸۲,۱).
• إثبات الفرضية الرئيسية الثانية والتي تنص على تأثير القوة والإبداع في التغيير التنظيمي بنسبة (٦٦,٧%).
وختم البحث، بعدد من التوصيات منها:
• الاهتمام بالقوة التنظيمية والإبداع التنظيمي بوصفها عوامل مؤثرة في إحداث التغيير التنظيمي من خلال تغيير التكنولوجيا المستخدمة ،المنتجات والخدمات الاستراتيجية والهيكل، والثقافة.
• الدعوة إلى دراسة متغيرات أخرى تؤثر في التغيير التنظيمي ولم تدخل في نطاق البحث الحالي.
• اختبار أنموذج البحث في دوائر محافظات عراقية أخرى أو منظمات أخرى من اجل تدعيم نتائج البحث وتعميمها.
Keywords
القوة والابداع، التغيير التنظيمي