Abstract
It contains research on the five door included the introduction and the importance of research, which focused on the importance of factors that affect the success of the educati an alprocess in general and especially in modern rhythmic gymnastic being one of the sports that skills based on cognitive sense –kinesthetic which is one of brain power which plays an important role and effective in the importance of modern rhythmic gymnastics skills.The research problem lies in the lack of interest by teachers of physical education in primary school vocabulary modern rhythmic gymnastic a prowed by the ministry of education, as noted by
3researchers lack of interest parameters developed cognitive abilities –kinetic pupils aged (9) years and the adoption of methods of non –speech, so came the current study examine the impact exercises to developed cognitive abilities –kinetic and learn some motor skills in modern rhythmic gymnastic for primary pupils aged (9) years.The researchers assumed the presence of statically significant differences between the results of the pre and post test of experimental and control groups in cognitive –abilities and learn some motor free skills in modern rhythmic gymnasties, as well between tests and in favor of experimental group. The researchers used as ample of third grade pupils aged (9) years and their number (40) student from elementary school flowers / Baghdad/ Al Karkh. Have been used researchers experimental approach, which look the experiment (7) weeks, and by (14) educational unit, time matule (45) minutes used researchers in which a total of exercise that develops some cognitive –abilities and learn some skills of modern rhythmic gymnastic, has been contacting the tests and post brood using a scale to measure cognitive –abilities as well as some motor skills by a committee experts in modern rhythmic gymnastics.The findings researchers after extracting the results and discussion that the use of the curriculum prepared by researchers and the approach has led to the development of certain cognitive abilities –kinetic and learn some skills for pupils aged (9) years as well as the curriculum prepared by the researcher is butter than the approach taken in the developments of some capacity except chalk board test, researchers have recommended some recommendations
3researchers lack of interest parameters developed cognitive abilities –kinetic pupils aged (9) years and the adoption of methods of non –speech, so came the current study examine the impact exercises to developed cognitive abilities –kinetic and learn some motor skills in modern rhythmic gymnastic for primary pupils aged (9) years.The researchers assumed the presence of statically significant differences between the results of the pre and post test of experimental and control groups in cognitive –abilities and learn some motor free skills in modern rhythmic gymnasties, as well between tests and in favor of experimental group. The researchers used as ample of third grade pupils aged (9) years and their number (40) student from elementary school flowers / Baghdad/ Al Karkh. Have been used researchers experimental approach, which look the experiment (7) weeks, and by (14) educational unit, time matule (45) minutes used researchers in which a total of exercise that develops some cognitive –abilities and learn some skills of modern rhythmic gymnastic, has been contacting the tests and post brood using a scale to measure cognitive –abilities as well as some motor skills by a committee experts in modern rhythmic gymnastics.The findings researchers after extracting the results and discussion that the use of the curriculum prepared by researchers and the approach has led to the development of certain cognitive abilities –kinetic and learn some skills for pupils aged (9) years as well as the curriculum prepared by the researcher is butter than the approach taken in the developments of some capacity except chalk board test, researchers have recommended some recommendations
Abstract
احتوى البحث على خمسة أبواب تضمنت المقدمة وأهمية البحث التي تمحورت حول أهمية العوامل التي تؤثر في نجاح العملية التعليمية بشكل عام وفي الجمناستك الإيقاعي بشكل خاص كونها من القدرات العقلية التي تلعب دورا مهما وفعالا في أداء مهارات الجمناستك الإيقاعي. أما مشكلة البحث فتكمن في عدم اهتمام معلمات التربية الرياضية في المدارس الابتدائية بمفردات الجمناستك الإيقاعي المقررة من قبل وزارة التربية، كما لاحظن الباحثات عدم اهتمام المعلمات بتطوير القدرات الإدراكية – الحركية للتلميذات بعمر (9) سنوات واعتماد أساليب غير حديثة، لذا جاءت الدراسة الحالية لدراسة تأثير تمارين لتطوير بعض القدرات الإدراكية – الحركية وتعلم بعض المهارات في الجمناستك الإيقاعي لتلميذات المرحلة الابتدائية بعمر (9) سنوات وقد افترضت الباحثات وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين نتائج الاختبارين القبلي والبعدي للمجموعتين التجريبية والضابطة في القدرات الإدراكية - الحركية وتعلم بعض المهارات الحرة في الجمناستك الايقاعي. كذلك بين الاختبارين البعديين ولصالح المجموعة التجريبية. وقد استخدمت الباحثات عينة من تلميذات الصف الثالث الابتدائي وبعمر (9) سنوات وعددهن (40) تلميذة من مدرسة الأزهار الابتدائية / بغداد – الكرخ الأولى. وقد استخدمن الباحثات المنهج التجريبي الذي استغرقت فيه التجربة (7) أسابيع وبواقع (14) وحدة تعليمية. زمن الوحدة التعليمية (45) دقيقة وتم استخدام مجموعة من التمارين التي تطور بعض القدرات الإدراكية – الحركية وتعلم بعض مهارات الجمناستك الإيقاعي، وقد تم إجراء الاختبارين القبلي والبعدي باستخدام مقياس بوردو لقياس القدرات الإدراكية – الحركية وكذلك بعض المهارات الحرة في الجمناستك الإيقاعي اذ تم تقويم أداء المهارات الحركية من قبل لجنة خبيرات بالجمناستك الإيقاعي، وقد توصلت الباحثات بعد استخراج نتائج البحث ومناقشتها الى أن استخدام المنهج التعليمي المقدم من قبل الباحثات والمنهج المتبع قد أديا الى تطوير بعض القدرات الإدراكية – الحركية وتعلم بعض التلميذات بعمر (9) سنوات، كذلك تبين أن المنهج التعليمي المعد من قبل الباحثات هو أفضل من المنهج المتبع في تطوير القدرات الإدراكية – الحركية للتلميذات بعمر (9) سنوات ما عدا اختبار لوحة الطباشير، وقد أوصت الباحثات ببعض التوصيات لتطوير العملية التعليمية.