Abstract
The nature of this research is applied and attempts to benefit from cognitive science as a science that has been shaped by several partial sciences, including practical philosophy, neuroscience, computer science, anthropology, and linguistics at the same time, after moving the subject of its study from reality to perception as a broad field of authorship, creation, and creativity.
Cognitive rhetoric advanced important steps when it moved its subject from material reality to mental perception, and metaphorical and metaphorical expressions became realistic, scientific and social discourse that achieved intellectual achievement, after it had been viewed as linguistic luxury, aesthetic embellishment, lying, or both. Because it does not apply to reality; Therefore, taking cognitive rhetoric as an approach to studying eloquent texts that provide new insights that contribute to the development of this science, by moving from theory to application.
Cognitive rhetoric advanced important steps when it moved its subject from material reality to mental perception, and metaphorical and metaphorical expressions became realistic, scientific and social discourse that achieved intellectual achievement, after it had been viewed as linguistic luxury, aesthetic embellishment, lying, or both. Because it does not apply to reality; Therefore, taking cognitive rhetoric as an approach to studying eloquent texts that provide new insights that contribute to the development of this science, by moving from theory to application.
Keywords
Cognitive linguistics
metaphor
metonymy
surplus meaning
truth metaphor
Abstract
طبيعةُ هذا البحث تطبيقية تحاولُ أنْ تقدم رؤية جديدة للمجاز في اللغة العربية بالإفادة من الإدراكيّات بوصفها علماً تضافرت في تنشئته عدّة علوم جزئيَّة، منها الفلسفة العمليَّة وعلم الأعصاب وعلم الحاسوب والانثروبولوجيا واللسانيات في الوقت ذاته، بعد أن نقل موضوع دراسته من الواقع المادّي المعيش إلى التصوّر الذهني بوصفه مجالاً رحبًا للتأليف والخلق والإبداع.
وتقدَّمتِ البلاغةُ الإدراكيَّة خطواتٍ مهمَّةً عندما نقلتْ موضوعها من الواقع إلى التصوَّر الذهني، إذ أصبحتِ التعبيراتُ المجازيَّة خطاباً واقعيّاً علميّاً واجتماعيّاً يحقّق إنجازاً فكريّاً، بعد أن كان يُنظر له بوصفه ترفاً لغويّاً أو تزويقاً جماليّاً أو كذباً؛ لعدم انطباقه على الواقع؛ لذلك اتخاذ البلاغة الإدراكيَّة مقاربةً لدراسة النصوص المجازيَّة البليغة، التي تقدِّم رؤى جديدة، تُسهم في تطوير هذا العلم، بالانتقال من النظرية إلى التطبيق.
وتقدَّمتِ البلاغةُ الإدراكيَّة خطواتٍ مهمَّةً عندما نقلتْ موضوعها من الواقع إلى التصوَّر الذهني، إذ أصبحتِ التعبيراتُ المجازيَّة خطاباً واقعيّاً علميّاً واجتماعيّاً يحقّق إنجازاً فكريّاً، بعد أن كان يُنظر له بوصفه ترفاً لغويّاً أو تزويقاً جماليّاً أو كذباً؛ لعدم انطباقه على الواقع؛ لذلك اتخاذ البلاغة الإدراكيَّة مقاربةً لدراسة النصوص المجازيَّة البليغة، التي تقدِّم رؤى جديدة، تُسهم في تطوير هذا العلم، بالانتقال من النظرية إلى التطبيق.
Keywords
اللسانيات الإدراكيَّة، الاستعارة، الكناية، فائض المعنى، الحقيقة والمجاز