Abstract
The current research aims to reveal the psychological dimensions of lighting employment in cinematic films, by recognizing the importance of lighting in films, its objectives, and techniques, and then moving on to revealing the types of lighting and their conditions and how to invest them to ensure the greatest possible impact on the psychology of viewers. The importance of research from the importance of cinema as a social product that is affected by society and reflects its image and reformulates it and then returns to affect this society, moving its feelings, emotions and psychological state in certain directions, in addition to the importance of lighting in cinematic films as they carry a qualitative expressive energy, and phenotypical characteristics worthy of consideration. The research followed the descriptive analytical approach, and the research concluded that lighting is of great importance in cinematic visual design, as it creates a fundamental emotional impact. Both the director of photography and the film director seek to harness the element of lighting in order to influence the ways in which the viewer responds to the narrative development of the film.
Keywords: lighting in cinematographic films
Keywords: lighting in cinematographic films
Keywords
lighting in cinematographic films
Abstract
يهدف البحث الحالي إلى الكشف عن الأبعاد السيكولوجية لتوظيف الإضاءة في الأفلام السينمائية، وذلك من خلال التعرف على أهمية الإضاءة في الأفلام، وأهدافها، وتقنياتها، ومن ثم الانتقال إلى الكشف عن أنواع الإضاءة ووضعياتها وكيفية استثمارها لضمان أكبر قدر ممكن من التأثير في سيكولوجية المشاهدين، وتنبع أهمية البحث من أهمية السينما كمُنتج اجتماعي يتأثر بالمجتمع ويعكس صورته ويعيد صياغتها ثم يعود ليؤثر في هذا المجتمع، ويحرك مشاعره وعواطفه وحالته النفسية باتجاهات معينة، بالإضافة إلى أهمية الإضاءة في الأفلام السينمائية كونها تحمل طاقة تعبيرية نوعية، وخصائص مظهرية جديرة بالاعتبار. واتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي، وتوصّل البحث إلى أنّ للإضاءة أهمية كبيرة في التصميم البصري السينمائي، كونها تخلق تأثيراً عاطفياً جوهرياً، كما أشار البحث إلى أهمية عنصر الضوء والظلام في تحديد استجابة الإنسان سيكولوجياً لمشاهد الفيلم بغض النظر عن نوعية هذه المشاهد ومحتوياتها، وفي ضوء ذلك يسعى كل من مدير التصوير ومخرج الفيلم إلى استثمار عنصر الإضاءة بهدف التأثير على طرق استجابة المشاهد للتطور السردي في الفيلم.
الكلمات المفتاحية: الإضاءة في الأفلام السينمائية
الكلمات المفتاحية: الإضاءة في الأفلام السينمائية
Keywords
الإضاءة في الأفلام السينمائية