Abstract
Intertextuality has emerged as a prominent concept in the global literary criticism scene, since its inception by the French-Bulgarian critic Julia Kristeva in the mid-1960s. In a remarkably short period, it has gained significant attention from Arab critics due to its partial resemblance to certain traditional critical concepts, particularly those related to poetic plagiarism.
The Holy Quran has held a remarkable presence throughout the eras of Arabic poetry, owing to its profound status and sacredness in the hearts of poets and recipients. This research delves into the Qur\'anic intertextuality and its implications within Andalusian poetry during the Almohad era, which spanned Andalusia for nearly a century, between the mid-6th and 7th centuries AH. The study examines the various forms of intertextuality with the Holy Quran, including: Intertextuality with Qur\'anic stories, Intertextuality through the citation of Qur\'anic verses, and Intertextuality through mentioning names of surahs.
The Holy Quran has held a remarkable presence throughout the eras of Arabic poetry, owing to its profound status and sacredness in the hearts of poets and recipients. This research delves into the Qur\'anic intertextuality and its implications within Andalusian poetry during the Almohad era, which spanned Andalusia for nearly a century, between the mid-6th and 7th centuries AH. The study examines the various forms of intertextuality with the Holy Quran, including: Intertextuality with Qur\'anic stories, Intertextuality through the citation of Qur\'anic verses, and Intertextuality through mentioning names of surahs.
Keywords
: Intertextuality
inclusion
poetic plagiarism
religious heritage
Abstract
يعدّ التناصّ (intertextuality) من أهمّ المفاهيم النقديَّة التي فرضت نفسها بقوَّة على الساحة النقديَّة العالميَّة، منذ أن وضعت الناقدة الفرنسيَّة البلغاريَّة الأصل \"جوليا كريستيفا\" اللبنات الأساسيَّة له في أواسط ستينيات القرن الماضي، واستطاع خلال مدَّة قياسيَّة أن يشغل حيِّزاً كبيراً من اهتمامات النقاد العرب؛ لأنَّه يتشابه في بعض جوانبه مع بعض المفاهيم النقديّة التراثيّة، وخاصّة السرقات الشعريّة.
وقد كان للقرآن الكريم حضورٌ لافت في عصور الشعر العربيّ كافّة؛ لمكانته وقدسيته في وجدان الشعراء والمتلقِّين، ويتناول الباحث في هذا البحث التناصّ القرآنيّ ودلالاته في الشعر الأندلسيّ في عصر الدولة الموحِّديّة، التي خضعت لها الأندلس قرابة قرن، ما بين أواسط القرنين السادس والسابع الهجريين، ويدرس أشكال التناصّ مع القرآن الكريم ، وهي : التناصّ مع القصص القرآني، والتناصّ باقتباس الآيات القرآنيّة، والتناصّ بذكر أسماء السور، واتَّبع الباحث المنهج الوصفيّ التحليليّ.
وقد كان للقرآن الكريم حضورٌ لافت في عصور الشعر العربيّ كافّة؛ لمكانته وقدسيته في وجدان الشعراء والمتلقِّين، ويتناول الباحث في هذا البحث التناصّ القرآنيّ ودلالاته في الشعر الأندلسيّ في عصر الدولة الموحِّديّة، التي خضعت لها الأندلس قرابة قرن، ما بين أواسط القرنين السادس والسابع الهجريين، ويدرس أشكال التناصّ مع القرآن الكريم ، وهي : التناصّ مع القصص القرآني، والتناصّ باقتباس الآيات القرآنيّة، والتناصّ بذكر أسماء السور، واتَّبع الباحث المنهج الوصفيّ التحليليّ.
Keywords
التناصّ- السرقات الشعريّة- التراث الدينيّ- التضمين